DOT 5 versus DOT 3, 4 en 5.1

DOT 5 is anders

De algemene, op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen (Dot 3, 4, en 5.1) zijn hygroscopisch, ze trekken water aan. Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt. De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5 remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan wel voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen van het remmen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

Glycol en siliconen niet mengen!

Kortom, DOT 3, 4 en 5.1 gaan prima samen maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.

Hete remvloeistof

De kwaliteit van remvloeistof. Moeten we ons daar nu echt zo druk over maken? Als we willen dat de remmen goed werken wel. Want, een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof. Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie. Als de bestuurder het rempedaal intrapt drukt hij alleen maar dampbelletjes samen. Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C (DOT 5 260°C). Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).

Nat kookpunt

Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof. Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof. Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaar in het systeem zit en heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen. Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat. Dat levert heel andere minimale kookpunten op: DOT 3: 140, DOT 4: 155°C, en DOT 5.1 190°C.

DOT 5 trekt geen water aan en mengt niet met water. Zou er, heel onwaarschijnlijk, toch water in het systeem komen dan is dat heel kwalijk, zowel uit oogpunt van corrosie als door het dalen van het kookpunt naar 100°C !

Hoe heet wordt remvloeistof

Blijft over de bonusvraag: hoe heet wordt die remvloeistof nu eigenlijk? Dat hebben we een jaartje of acht geleden onderzocht tijdens een Alpentest. Met hoogwaardige remsystemen in topconditie kwamen we tot boven de 160°C. Met een systeem met remtrommels achter en B-merk remblokken voor tot royaal boven de 200°C. We concludeerden toen: “Is de remvloeistof in slechte conditie dan gaat het eerder mis. Controleren dus, dat kookpunt! En indien nodig: vervangen!

Dit artikel is een bewerking van een artikel van door Erwin den Hoed op https://www.amt.nl