Moderne benzine temmen met een Ethanolkiller

Onze vakantie ging deze zomer (2018) naar Bretagne. We reden met onze Panhard 24 BT, twinspark, single fire, Zenith 38mm ndix, etappes van max. 400 km, die ons langs bezienswaardigheden voerden en we overnachtten op campings.
We hadden de neus alweer richting Nederland en reden op een drukke snelweg met een normale snelheid van 120 km op de navigatie, toen de motor plotseling stilviel. Het regende behoorlijk en daardoor werd het een natte bedoening. Maar toch de klep geopend en daaronder was niets aan de hand. Geen nattigheid, geen loszittende onderdelen of draden, gewoon alles ok.
Na een startpoging sloeg de motor moeizaam aan en bleef draaien, zo konden we gelukkig de snelweg gauw verlaten.
Ik merkte al snel dat de motor weer normaal deed en we namen een route binnendoor. Op de overnachtingsplek controleerde ik de carburateur: geen water of verstoppingen, de opbrengst van de benzine pomp was ruim voldoende, de benzine was schoon.
Toch zat de oorzaak van het stilvallen en beroerd lopen bij het rijden met hogere snelheid in de regen volgens mij in de benzine.
Ik tank zeker geen E10, maar de benzine die ik tankte bij een supermarkt was waarschijnlijk niet goed, want het merk benzine dat ik er later bij deed gaf verbetering en uiteindelijk konden we vanaf de Franse grens weer met een snelheid van 120 km/u weer verder naar huis. Niets meer aan de hand!
Ik las thuis in de specificaties van Millers Ethanolkiller dat er iets in zit om bevriezing te voorkomen en ik vermoed nu dat bevriezing de de oorzaak van het stilvallen is geweest.
Vervolgens heb ik Millers aan mijn benzine toegevoegd en de motor bleek nog beter te lopen als voorheen. Of het nu gaat om Exellium, Premium of V- Power benzine, het maakt niet uit, doe er Millers bij en de motor loopt gevoelsmatig beter.
Ik heb uiteindelijk de hoofdsproeiers van 150 (Ø 1,5 mm) naar 160 (Ø 1,6 mm) vergroot, de motor accelereert nu beter. Ik heb dit gedaan omdat de ethanol die in de huidige brandstof zit een lagere verbrandingswaarde heeft en dat moet dus gecompenseerd worden. Je helaas weet alleen niet hoeveel er in zit.
Als er geen problemen zijn en je tankt meestal dezelfde brandstof hoef je niets te doen, maar ik neem voortaan een brandstof verbeteraar / Ethanolkiller mee om te voorkomen dat mijn
nogmaals dergelijke problemen krijgt.
Ik doe er een plaatje bij waaruit de relatie tussen brandstof gebruik, vermogen en rijk of arm mengsel blijkt. Je kunt duidelijk zien dat een arm mengsel niet goed is

Groet,
Jelle Bethlehem

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland