Andere merken met Panhard techniek

De Panhard Dyna bleek de ideale basis voor veel mensen en bedrijfjes die hun eigen auto wilden bouwen. Licht, veel vermogen, niet te duur en gemakkelijk verkrijgbaar. Panhard was altijd bereid hun chassis en motoren te verkopen aan iedereen die daar iets mee wilde. In tegenstelling tot vooral Citroën dat daar absoluut niets van moest hebben (zie verhaal D-B). De lijst van andere merken met Panhard-techniek en individuele autos op Panhard basis is schier eindeloos. Hieronder wat voorbeelden.

Deze Callista RAN – Panhard deed in 1950 mee aan de 24 uren van Le Mans.
1950_ranelagh_le_mans

 

Veritas was een Duits sport en racewagen merk dat voor met zijn op BMW-techniek gebaseerde racewagens hoog scoorde in de eerste na-oorlogse races. Vanaf 1951 bouwden ze Cabriolets en Coupé’s op het chassis van de Dyna X86 (750cc) Een zeer bijzondere uitvoering van de Dyna-Veritas is deze Veritas Dyna Sport uit 1952.1952_veritas_dyna_sport

 

Ook de Italiaanse carrosserier Allemano maakte iets moois op hetzelfde chassis: de Berinetta (1953)
1953_allemano_berlinetta

 

Een individuele creatie: de Colli Sportscar (1953)
1953_colli_sportscar

 

Eén van de wat grotere producenten van op Panhard-techniek gebaseerde sportwagens was Arista. Hier hun model voor 1955.1954_arista

 

Ook in Amerika was Panhard geliefd, vooral na de overwinningen van de DB’s op Sebring. Hier een polyester carrosserie van Devin met een buizenframe en Dyna motor.1954_devin_panhard

 

De rallye-rijder Plantivaux liet deze auto bouwen op Dyna chassis.1954_dyna_plantivaux

 

Iets heel bijzonders, de auto als futuristisch kunstwerk. Een idee van architect Pothier die met een paar vrienden deze auto bouwde. Instappen via het dak, zitten op de daarvoor gevormde vloer!1955_carrosserie_futuriste_pothier

 

Van de Rafale zijn er een aantal gebouwd, vooral voor Rallyerijders, ze waren allemaal verschillend.1955_coupe_rafale

 

Een van de laatste creaties, de SERA, gebaseerd op PL17 techniek.1964_sera

 

Nederland

Ook in Nederland werden vele creatieve geesten aangestoken door het Panhard-virus. Carrosseriebouwer Van Rijswijk ontwierp en bouwde deze Junior-achtige sportster op Dyna X86 chassis. Bedoeld voor seriebouw kwam de prijs echter zo hoog uit dat dat niet rendabel kon worden.
Van voren:
1952_rijswijk_roadster_voorkant

 

En van opzij. Is ze niet mooi?
1952_rijswijk_roadster_zijkant

 

Paturi Technische Industrie NV in Breda bouwde 3 exemplaren van de “Paturi Panthère”, op Dyna X87 chassis met een Sprint motor. Dankzij hun gestroomlijnde en lichte kunststof carrosserie zouden ze de 140km/uur kunnen halen.
paturi_panthere

 

De Philips ingenieur Hilten bouwde in zijn vrije tijd deze Hilten. Een zelf ontworpen ultra-laag buizenchassis met de Panhardmotor (X85) direct voor de achteras. En dus ook achterwielaandrijving. De voorkant:
hilten_voorkant

 

En de achterkant:hilten_achterkant

 

De auto bestaat nog steeds:hilten_overblijfselen

 

De Nederlandse coureur Roldanus liet twee speciale carrosserieën bouwen op DB-basis, de tweede, met de motor vóór de achteras en een uit delen van een Dyna Z1 achterkant gefabriekte opbouw bestaat ook nog.roldanus_db1

 De DB-2 van Roldanusroldanus_db2

 

Panhard garagist TON bouwde deze “Barquette”, prachtig gerestaureerd door Wim Boers, onze magazijnmeester.
barquette_wim_boers_1   barquette_wim_boers_2

 

Gezien bij het 150 jarig Panhard jubileum in Compiègne

Een bijzondere auto met Dyna-X87 techniek, dat is hier alleen te zien aan het logo op de motorkap, hoewel…. ook de wielen vertellen hun verhaal. Carosseriebedrijf Lhuiller bouwde dit unieke exemplaar in 1952.

      Met de kap open’, wordt het duidelijker.

peterbreedlogocitroenkuiper