DB, een renstal voor Panhard (1939 – 1961)

 

DB (Deutsch-Bonnet) was een apart automerk dat bestond van 1939 tot 1961 Opgericht door twee onwaarschijnlijke vrienden, de garagehouder René Bonnet en de ingenieur Charles Deutsch. Voor de oorlog al bouwden ze twee racewagens die op het circuit van Montlhéry met matig succes meereden. Deze twee auto’s waren voorzien van Citroën motoren. Ook na de oorlog gingen beide heren door met Citroën techniek, in totaal hebben ze zo 9 DB-Citroën’s gebouwd. De laatste was geen racewagen, maar een sportieve coach. Citroën vond dat maar niets en verbood het leveren van motoren aan DB. Toen stapte DB over op Panhard techniek, met groot succes. Ze behaalden vele overwinningen op Le Mans. In 1961 gingen René Bonnet en Charles Deutsch uit elkaar. René Bonnet begon zijn eigen bedrijf, Charles Deutsch (naast vele andere drukke werkzaamheden) ontwierp racewagens. Onder anderen voor Panhard.

 

Op deze foto uit 1952 twee DB’s die een overwinningsfeestje vieren.1952_coachdb

 

De belangrijkste successen vierde DB op Le Mans. Hier een foto uit 1954 met René Bonnet zelf achter het stuur.
1954_dbhbr_bonnet

 

Een doorbraak voor DB als autofabrikant was de HBR5: een sportwagen succesvol op alle Circuits en in alle Rallyes. Na overwinningen op Sebring (USA) kwam ook de export naar Amerika op gang. Op deze foto uit 1957 wachten 3 DB’s, jawel rood-wit-blauw, de Franse tricolore, op verscheping naar Amerika. 1957_3_db_-hbr5

 

Dit is de laatste versie van de DB HBR5 uit 1959: 1959-_db_hbr5

 

In 1960 begon DB met de bouw van een heel andere auto: de DB Le Mans cabriolet. Geen echte sportwagen meer, maar een fraaie cabriolet gebaseerd op het PL17 onderstel.  1960_db_le_mans

 

Als afsluiting een sfeerplaatje uit 1959: de DB pits op Le Mans.1959-dbs_in_de_pits

 

Voor veel meer informatie over DB moet je de site van de Amicale DB bezoeken. Bij de “links” vindt je een verwijzing naar deze site.

peterbreedlogocitroenkuiper