De 24, Panhard’s Zwanenzang (1963 – 1967)
De laatste nieuwe modellen die Panhard, inmiddels onder toezicht van Citroën, kon ontwikkelen waren de 24 CT en 24 BT. De typeaanduiding verwijst naar de 24 uur van Le Mans, waar de Panhards zo vaak lauweren geoogst hadden. Er werd ook nog een minder luxe uitgeruste, van de 24BT afgeleide 24B geproduceerd. Nu nog, meer dan 50 jaar na de introductie, komen deze Panhards modern over!
(Klik op een foto voor een grotere versie)
-
In 1963 werd de 24 CT geintroduceerd, Panhard leek samen met Citroën een nieuwe toekomst tegemoet te gaan.
-
De 24 werd uitgerust met een compleet en modern dashboard.
-
De eerste 24's werden nog met de traditionele Panhard trommelremmen uitgerust.
-
Eind 1964 kwamen de schijfremmen. Deze 24CT is al (rondom) met die remmen uitgerust.
-
In 1964 werd de serie uitgebreid met de 24 cm langere 24BT. Deze werd in de markt gezet als 4 à 5 persoons auto.
-
Deze fraaie 24BT heeft als extra een open dak. De ruitenwissers van Panhard zijn een verhaal apart, ze maken een heel eigenwijs dansje.
-
De 4-deurs 24 met een 4-cilinder motor, waar veel liefhebbers op zaten te wachten, is er nooit gekomen.
-
Ook de 24 Break sneuvelde al in het ontwikkelingstraject. In 1967 trok Citroën de stekker er uit. Er zouden nooit meer Panhard personenuto's gebouwd worden.
-
Deze fraaie 24 cabriolet is dan ook geen fabrieksproduct, maar een door een particulier gemodificeerde 24CT.
Navigeer naar:
- De aanloop (1873 - 1891)
- Het begin (1891 - 1914)
- De Klassieke Panhards, de Sans Soupapes (1910 - 1940)
- Een nieuwe start: de Dyna X (1943 - 1953)
- De Junior (1952 - 1955)
- De Dyna Z van aluminium tot staal (1953 - 1959)
- PL17, Citroën staat er achter... (1959 - 1965)
- CD, een racewagen voor op straat (1962 - 1963)
- De 24, Panhard’s Zwanenzang (1963 - 1967)
- Race, Rallye en Record wagens
- Andere Merken met Panhard techniek
- DB, een renstal voor Panhard (1939 - 1961)
- Vrachtwagens
- Militair Materieel (1905 - heden)
- Boeken
- Miniaturen
- Folders