Panhard folders

Panhard is ook de Uitvinder van de autofolder… Al in 1892 verscheen ’s werelds eerste autofolder met een beschrijving van de eerste Panhard. en met een waarschuwing voor het gevaar van de grote snelheden, tot wel 20 km/uur in de 3de versnelling, die er mee gehaald konden worden.1892_folder_pl

1927_pl_folder
1931_serie_s

Een belangrijke kunstenaar die veel reclametekeningen en brochures voor Panhard ontworpen heeft was Alex Kow. In de folder hieronder uit 1935 vergelijkt hij de Panhard 6DS met een rashond. 1935_panoramique

Ook voor de nieuwe Dynamic ontwierp Kow in 1937 weer een prachtige folder.

1942: In de oorlog was er geen geld meer voor luxe folders, maar Panhard had wel wat aan te bieden. Dankzij hun enorme know-how op het gebied van houtgasgeneratoren, die ze al vele jaren voor hun vrachtwagens aanboden, kon Panhard zelfs de Dynamic zonder benzine laten rijden. Panhard bood deze generatoren ook voor auto’s van andere merken aan.1942_dynamic_gazogene
1941_x83_remorque-_gazogene

Dyna X

Na de oorlog maakte Panhard een nieuwe start met de Dyna Panhard, een heel andere auto dan de vooroorlogse modellen. In de reclame werd zowel de geheel nieuwe conceptie als de grote traditie van Panhard benadrukt.
Deze eerste folder is nog van het voorserie model, in details afwijkend van de productie modellen.

1947_x84_preserie 1947_x84_productiemodel

In 1950 kreeg de Dyna Panhard een vernieuwd uiterlijk. De goede prestaties en prima wegligging maakte de Dyna X een geduchte rallyewagen, in deze folder uit 1951 speelt Panhard daarop in. 1951_dyna_x_competiteur

Maar ook de esthetische kwaliteiten van de Dyna werden benadrukt. De Dyna maakt uw dromen waar. 1951_x86_reve_en_realite

In 1953 verscheen de laatste folder voor de Dyna X personenauto’s1953_x87

Maar de besteluitvoeringen bleven nog ruim een jaar in productie, naast de Dyna Z1.1954_xutilitaires

Junior

Ook de van de Dyna Panhard afgeleidde Junior verdiende een mooie folder, door Alex Kow getekend:

1953_junior_1

Toen het model in 1954 veranderde moest ook de folder gewijzigd worden. Kow begon niet helemaal opnieuw… Zoek de verschillen!

1954_junior_2

Dyna Z

Voor de geheel nieuwe Dyna Z zijn prachtige folders gemaakt, Kijk maar:  1954_dyna_z1

1959_dyna_z17

Kow ontwierp in 1958 ook dit kleurige foldertje voor de toch meestal grijze bestelwagentjes op Dyna Z basis, de D65.  1958_d65

PL17

In 1959 verving de PL17 de Dyna Z. Eerder een evolutie dan een revolutie zoals de introductie van de Dyna Z1 was.
De eerste versie, de L1 (berline) en L2 (cabriolet) weken alleen qua motorkap en achterklep echt van hun voorganger af.  1959_pl17_l1

De tweede generatie PL17’s, deL4 en L5, verschilden meer, zij kregen nu deuren die aan de voorzijde scharnierden. 1961_pl17cabrio_l5

De derde generatie PL17, nu omgedoopt in “17” had een verhoogde daklijn, een ander dashboard en achterlichtunits, ook de voorzijde was weer iets anders.1964_pl17_relmaxs_l6

Tenslotte kwam er in 1964 ook een Break.    1965_pl17_break

Gedurende de hele productieperiode van de PL17 werden er ook besteluitvoeringen gebouwd die de evolutie van de personenmodellen gewoon volgden.

1960_f65

In Nederland kreeg Karel Suyling van Citroën Nederland de vrije hand om kunstzinnige reclames te maken, óók voor de Panhard PL17, in 1963 op de RAI.

1963_pl17_rai

 

peterbreedlogocitroenkuiper