Gaten in versnellingsbak

Na de tour de Finland had het restauratievirus weer helemaal toegeslagen. Een bijna tot stilstand gekomen “project” (een eufemistische benaming voor een schier onuitputtelijke bron van ellende) werd na terugkomst geheel gerevitaliseerd. Was het WK in technische voorbereiding op het Rassemblement a Finlande nagenoeg geheel aan me voorbij gegaan, nu kwam ik pas de woonkamer binnen als Knevel en die andere engerd op de buis waren. Al het vet en het vel van de vingers, want ik had de remmenreiniger ontdekt.

Toen ik in het verleden een reserve bak van een PL17 had opgedoken om de Dyna X Berline, grijs van couleur, verder gesynchroniseerd door het leven te laten gaan, kreeg ik de tip van Rolf uit Doetinchem, om er een paar gaten in te boren, teneinde de levensduur aanzienlijk te verlengen. Het betrof hier volgens hem een echte, van fabriekswege goedgekeurde modificatie, kompleet met aangeleverde, hoogst nauwkeurige tekening voor een mal, om de plaats van boringen -verschillend van diameter- op de millimeter aan

te geven. Wie was voor dit werk meer geschikt dan onze eigen garagist Peter Breed. Zonder mal natuurlijk en geheel uit de vaste hand, maar met vakmanschap geboord, was de klus al snel geklaard. Echter bij nadere inspectie van de meester zelf, bleken een paar synchomeshringen toch niet al te fris. Ook een rollager bleek inmiddels te zijn aangeroest. Al met al toch nog een aardige klus. Met een net aangeschafte fisheye lens leek de geopende bak overigens verdacht veel op de Kanaaltunnel. En garagist Breed op Alfred Hitchkock, waar of niet? Een vertekend beeldverslag van de operatie.

Frans Post

1 Reactie

  1. Frans

    Ik heb deze modificatie op diverse bakken uitgevoerd en dat werkt uit de grote kunst. Als je dan ook nog een carter ontluchting in de deksel aanbrengt en die middels een rubber olie bestendige slang verbind met de ontluchting op de motor,
    heb je een bak volgens de allerlaatste uitvoering (min of meer)

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Frans Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland