Nieuwsoverzicht

De agenda loopt weer vol

De Corona lijkt echt op zijn retour en het bestuur gaat het clubleven weer wat meer inhoud geven dan  in de laatste twee jaar. De agenda is dan ook flink aangepast met een aantal clubevenementen. Het zal jullie opvallen dat het oude stramien van twee ritten plus een aantal praatavonden een beetje verlaten is. Het komende jaar zijn er nog steeds praatavonden, maar ook zondagse bijeenkomsten zoals we die uit de afgelopen twee jaar kennen.  Daarnaast hebben we een tweetal workshops in petto. Sommige evenementen zijn qua organisatie nog niet rond en staan daarom nog niet of alleen met datum / onderwerp op de agenda. Nadere gegevens volgen natuurlijk zo spoedig mogelijk. Blijf dus goed op de agenda letten.
N.B. In het verleden was ons vaste trefpunt in Veenendaal te vinden, dat is niet langer het geval. De plek van samenkomst wordt per evenement gekozen en altijd in de definitieve uitnodiging vermeld.

RIPL Zweden en ALV

De jaarlijkse Europese Panhard bijeenkomst, de RIPL, wordt dit jaar gehouden in Zweden. Alle informatie is te vinden op de Zweedse website (ook in het Frans, Engels en Duits), waar je ook on line kan inschrijven. Maar nog vóór die tijd, op 15 mei wordt onze Algemene Leden Vergadering gehouden, nadere informatie over deze bijeenkomst volgt nog.

Uniek autootje te koop

Ze zijn zeldzaam, maar nu staat er een te koop in Roosendaal, een Dyna X type K187.  Het betreft een restauratieproject, dus de auto is deels gedemonteerd. (Bijna) alle onderdelen zijn aanwezig en er zit zelfs een carte grise bij! Ga snel naar de rubriek ‘Vraag en aanbod’ om dit unieke aanbod te zien en dat gaat heel snel via deze link.

Veel nieuwe items op de website

Vandaag is de website weer uitgebreid, nóg meer informatie! Dit keer heel veel over de Zenith carburateurs en de afstellingen voor de diverse Panhard (en andere) modellen, Maar ook een mooi artikel (en Francais) over de Ducellier spanningsregelaar en twee catalogi van (alweer) Franse leveranciers met daarin de afmetingen van onze uitlaten. En last but not least, twee instructieboekjes één van de 24BA en de ander van Junior nr. 137! Jammer is dat het PDF formaat waarin deze bijdragen toegeleverd zijn, geen vertaling via de vertaalknop toelaat.
Dit keer geen geen directe links naar het nieuws, het zouden er wel heel veel worden, dus zelf even opzoeken. Gebruik eventueel de zoekfunctie van onze website.

Een ‘Panhard C’ wordt afgeleverd, een onbekend filmpje!

Soms duiken er filmpjes op die nog niet op Youtube staan, ik vond er een en het gaat over een ‘Panhard C’. Wat dat is zocht ik uit, het bleek een van de ‘derivaten’ te zijn, een ‘Devin Panhard’. Meer daarover vind je op de nieuwe pagina over Bill Devin en zijn sportwagens met Panhard techniek. Klik hier voor die pagina en op die pagina vind je ook de link naar het eerder genoemde filmpje.

Panhards te koop en het smoelenboek

De gegevens in het smoelenboek zijn kortgeleden helemaal bijgewerkt, d.w.z. dat ze nu weer helemaal overeenkomen met de officiële ledenlijst die door onze secretaris wordt bijgehouden. Tijdens het bijwerken van de lijst viel mij op dat het door ons geregistreerde Panhard bezit in veel gevallen niet overeenkomt met dat wat ik uit eigen ervaring meen te weten. Daarom, kijk allemaal nog eens in het smoelenboek of jouw gegevens nog kloppen, zo niet, stuur mij een mailtje (c.c. aan de secretaris) met de juiste gegevens, dan kan ik de lijst echt up to date maken.

Erik de jonge maakt ons attent op een interessante veiling van oldtimers waar naast een veelheid aan oldtimers, ook de onderstaande Panhards geveild worden. Dus voor wie nog zin, ruimte en saldo hebben, zie hieronder.

Drie stijlvolle remlichten voor de Junior

Siewert Pilon was niet tevreden over het ene, zwakke remlicht van zijn Junior. Net zo als veel anderen extra remlicht armaturen monteren zag hij niet zitten. Hij hechtte teveel aan de van origine minimalistische stijl van de Junior. Met moderne middelen, LED-strips, zag hij kans twee extra remlichten te realiseren, zonder het aanzicht van de achtersteven van zijn Junior aan te tasten. Hij schreef voor jullie allen het een en ander op, maakte foto’s en een filmpje en die bijdrage kunnen jullie nu vinden op deze link. Het artikel en het filmpje zijn natuurlijk ook te vinden via de menu’s Onze auto’s >> De Junior.

Website down

Het komt niet zo vaak voor maar gisteren(?) ging de website down, althans de website verdween volledig achter het password. Geen probleem voor de leden die hun password bij de hand hadden, maar alle andere bezoekers, de meerderheid, werd dus buitengesloten. Ik zelf, de webmaster, merkte er niets van want ik log altijd in met mijn  password en zelfs toen ik een vaag appje kreeg over problemen met de website dacht ik aan een ‘grappige’ opmerking. Pas vanochtend toen ik een duidelijke mail kreeg, drong tot mij door dat er echt een probleem was. Dat probleem bleek te worden veroorzaakt door een automatische update van een van de programmaatjes die de website ondersteunen. De voorlopige reparatie is inmiddels verricht, maar het repareren van de, alleen voor leden toegankelijke, pagina met adressen etc. gaat wat langer duren. Reken maar op morgenavond. Sorry voor het ongemak.

Jullie webmaster (Ries Kruidenier)

RIP Peter van Leeuwen

Afgelopen donderdag is ons lid Peter van Leeuwen na een lange ziekte overleden. Velen kennen Peter als de man die niet aan zijn ziekte toegaf en die wanneer mogelijk toch onze bijeenkomsten met zijn Dyna Z bezocht. Ook schreef hij allerlei artikelen voor de Koerier /website, waarin hij de geheimen van de elektrische ontsteking, voor de meer mechanisch ingestelde Panhardisten uit de doeken deed. Peter heeft zich tot op het laatst bezig gehouden met de speciale door hem ontworpen ontstekingsmodule, waarvan hij een beperkt aantal professioneel liet produceren. Hem was niet de tijd gegund om die modules nog in de club uit te zetten, maar hij wist nog wel een regeling te treffen om dat uitzetten na zijn dood te garanderen. Nader nieuws hierover volgt nog.

Vanwege het feit dat een groot deel van Peter’s familie en bekenden momenteel door de corona is getroffen, wordt er donderdag a.s. in huiselijke kring afscheid van hem genomen en wordt hij daarna eveneens in kleine kring begraven.

Bezoek is dus niet mogelijk, schriftelijke condoleances worden uiteraard op prijs gesteld.

Panhard Automobielclub Nederland