EEN SCHATTIG AUTOOTJE
Een artikel van Jaap Margry dat eerder in de Koerier verscheen.
Oude race-D.Bs worden steeds serieuzer geld. Tenminste, waar het de barquettes en coaches betreft die de Mille Miglia-waardig zijn! En dan natuurlijk ook nog over the top gerestaureerd. Onderstaande tekst is ontleend aan het verhaal in de veilingcatalogus van Artcurial.
Dit schattige autootje is ontworpen door Jean Antem “junior”, er zijn ongeveer twintig exemplaren van gebouwd, waarbinnen in zeven typen te onderscheiden zijn. De barquette-variant, de racer die hier beschreven wordt, heeft een 100% aluminium koets, twee tankdoppen en geen externe deurklinken. De D.B Antem toerwagens hebben een voorkant en deuren in plaatstaal, een voorruit waarvan het frame is gemaakt van een lichte legering, bumpers en een softtop. Merk op dat voor de motorkap aluminium gebruikt, net als de kofferbak en het achterzijde.
Ze zijn uitgerust met een Panhard motor en versnellingsbak en een door D.B. ontwikkeld chassis, met een vierkante centrale balk. Dit exemplaar draagt chassisnummer 768. Het is nieuw geleverd op 7 september 1951 in een ” straat ” configuratie aan de Portugese coureur José Emidio Da Silva uit Lissabon. Op 29 september 1951 debuteert zij op het circuit van Vila do Conde met nr. 12 en werd 5e overall. Op 16 maart 1952 is ze ingeschreven in de Rampa do Gradil, nog steeds in handen van dezelfde rijder, een evenement waar de equipe op de 22e plaats eindigt. Op 20 april rijdt Da Silva in de D.B de Vila do Conde Lente Rallye waar hij de categorie Tourisme wint.
Op 25 mei ’52 staat de equipe klaar voor de Lisbon International Rallye met nummer 128, waar ze uitvalt. Op 26 juni 1953 rijdt José Emidio Da Silva op de Boavista Taça Cidade in Porto met nummer 19. Voor de gelegenheid is de auto ontdaan van een aantal elementen: de bumpers, voorruit, softtop en rolbeugels zijn verwijderd. Zo krijgt de auto op dit evenement een relatief brede platte voorruit. Deze optimale voorbereiding lijkt zijn vruchten af te werpen want de D.B wint de categorie 750 cm3 en eindigt als 4e algemeen. Het avontuur van #768 in competitie gaat verder op 25 juli 1953 in de Monsanto Taça Cidade in Lissabon, waar zij deelneemt met nr. 33.
Da Silva vormt een team met Peireira en eindigt als 4e in de sportcategorie en 14e algemeen. In zijn naslagwerk “D.B 1932-1962” verwijst de historicus Alain Gaillard naar een deelname aan de Alba Grand
Prix van 1953, maar ondanks bijzonder intensief onderzoek hebben we hierover geen aanvullende informatie gevonden. De palmarès van de D.B Antem #768 komen tot een einde in het seizoen 1954 als ze deelneemt aan de Figueira Da Foz rally met nr. 10 en de Ronde van Portugal met nr. 38. Bij deze twee evenementen is de auto weer in zijn oorspronkelijke configuratie met zijn bumpers, voorruit en natuurlijk zijn softtop en rolbeugel.
Op 26 augustus 1960 verandert de auto van eigenaar en wordt eigendom van Oquiles Dias Vieira, die ook in Lissabon woont. Op 11 december 1965 verandert zij opnieuw van eigenaar, ook in Lissabon. De koper is Louis Filipe Felhado Ferrerra. Na enkele decennia in de luwte verschijnt de auto in 2010 opnieuw nadat ze een eerste restauratie heeft ondergaan. Nog steeds met behoud van de oorspronkelijke registratie, krijgt zij vervolgens een felrode kleur en wordt ze gepresenteerd in de wedstriid – configuratie, zoals het destijds te zien was op de Boavista Taça Cidade in Porto.
Vervolgens wordt #768 opnieuw gerestaureerd, nu grondiger dan de eerste keer. Nog steeds in wedstrijd-configuratie, is ze opnieuw donkerrood gespoten, en krijgt ze weer N ° 19 van de Boavista Taça Cidade in Porto. De huidige eigenaar verwerft de D.B in deze staat in september 2019 op een veiling. Om de auto dichter bij zijn oorspronkelijke configuratie te brengen, is het nog nodig om een originele versnellingspook te monteren en de motorkap te voorzien van het juiste logo; meer conforme knipperlichten voor en vooral Panhard Dyna X84 achterremnaven en -trommels. Opgemerkt moet worden dat deze laatste ook werden gebruikt op de achteras van de D.B Racers 500 en Monomill. Deze historische auto wordt toegelaten voor de grootste internationale evenementen zoals Le Mans Classic, de Mille Miglia of de Tour Auto.
Op de laatste Rétromobile in Parijs werd ze geveild door Artcurial. Er werd €107.280,- afgerekend.