
Nieuwsoverzicht
Motormanagement & brandstofinjectie
Altijd al je Panhard willen moderniseren en wil je weten hoe dat zou kunnen? Ons lid Jan Bak pakte zijn Matra aan en voorzag hem van een motormanagementsysteem en brandstofinspuiting. Hij deed daarvan verslag op de laatste praatmiddag in Nieuwe Gein. Wil je ook weten wat hij daar verteld heeft, of wil je het nog een keer doornemen, je vind zijn lezing vanaf nu op de site in het menu motortechniek. Je kunt daar heel snel heen door gewoon hier te klikken en vergeet ook niet even bij vraag en aanbod te kijken, Rob Mellaart zoekt nog wielen.
Vr.gr. jullie webmaster
Het nieuwste Panhard filmpje zien?
Het nieuwste filmpje gaat over de vijf tons Panhard vrachtwagen van omstreeks 1935, een SS-diesel, klik en kijk!
Vr.gr. jullie webmaster
De 4HL Panhard dieselmotor
Na ruim twee maanden vakantie en dus off line, zit ik weer achter de computer. In eerste instantie alleen om advertenties aan te passen / bij te plaatsen, maar al snel bedacht ik dat de site weinig of geen gegevens bevat over de succesvolle 4HL Panhard dieselmotor. Het was dus ook tijd voor nieuwe pagina’s en die zijn er nu. Kijk maar eens bij de vrachtwagens. Daar vind je een verhaal over de ontwikkeling van de 4HL motor én een verhaal over onderhoud en revisie, helaas in het Frans, maar de vele tekeningen geven ook de niet Francofielen veel inzicht in die inmiddels ook al weer oude techniek.
Vr.gr. jullie webmaster
Manual PL17 in het Engels
Het dossier PL17 is weer wat uitgebreid. Naast de Belgische versie van het Instructieboekje is nu ook de Nederlandse uitgave beschikbaar. Bovendien is daar nu ook een Engelse(!) versie van het werkplaatshandboek te vinden.
Ook nog even aandacht voor Japan, we weten wel dat daar enkele(?) na oorlogse Panhards rondrijden, maar dat daar ook litteratuur beschikbaar is blijkt uit het boekje hiernaast waarin naast Peugeot ook uitgebreid aandacht besteed wordt aan Panhard . Veel heb ik er niet van opgestoken, want alles in hun voor ons toch wat moeilijke schrift. Wel viel mij een plaatje op van een Panhardracer uit 1958, met een Norton Manx achtige kop. De kleppen worden vanaf de krukas aangedreven met een koningsas. Bovendien zijn de torsiestaafjes vervangen door haarspeldveren. Wie dit in elkaar geknutseld had bleef voor mij achter de Japanse hiërloglyfen verborgen. Geïnteresseerd? Het boekje is bij Wim te koop!
Panhard techneuten
Veel Panhardisten doen zelf het onderhoud aan hun auto, maar als het ingewikkelder wordt doen velen graag een beroep op een van de specialisten die onze vereniging kent. Peter Breed is met zijn meer dan vijftig jaar Panhard ervaring één van die specialisten. Op deze nieuwe pagina vind je een mooi overzicht van wat Peter denkt, doet en kan.
In de rubriek Vraag & aanbod vind je bovendien een nieuwe en interessante advertentie betreffende een 24 BT
Oliekoeler op filter
Veel Panhardisten verbeteren hun auto met moderne toevoegingen zoals een elektronische ontsteking, een betere oliepomp en zelfs een oliefilter. Onze penningmeester gaat nu nog een stap verder. Met wat tegenwoordig een ‘gadget’ heet wordt zijn oliefilter tevens een oliekoeler. Dus, als je ook zo’n extern filter hebt en je zoals de Panhardracers in vroeger tijden bezorgd bent over een mogelijk te hoge olietemperatuur, of als je het gewoon leuk vind om te doen, grijp je kans en monteer ook zo’n ding. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ripl 2023 Novara en een Fougonnette
Even een geheugensteuntje, Pinksteren en de RIPL in Novara lijken nog ver weg, maar tijdig boeken is i.v.m. de beperkte hotelcapaciteit wel noodzakelijk. Voor wie alles over die RIPL nog even op een rijtje wil hebben, kijk even op onze Agenda en/of lees het in de laatste Koerier .
Overigens, heb je gezien dat er in Vraag en aanbod een heel mooie DynaX Fougonnette te koop staat?
Panhard Automobielclub Nederland
Emaille Z1 + ‘oud nieuws’
Kijk snel in de rubriek Vraag en Aanbod, er is een uniek emaille bordje met een Z1 in de aanbieding. Verder heb ik oud nieuws in de aanbieding. In 1983 vierde onze club haar derde lustrum. In het tijdschrift ‘Het Automobiel’ werd daar aandacht aan besteed. Een tijdsbeeld uit 1983, met onze club als onderwerp. Ook te vinden op https://www.panhardclub.nl/societe-panhard-pays-bas/
Panhard Automobielclub Nederland
Nieuwe artikelen en jaarcijfers
Beste Panhard liefhebbers,
Voor veel van onze leden zullen dit verbazingwekkende cijfers zijn. Een vereniging met zo’n 160 leden, die een website in de lucht houdt, die alleen al vanuit het eigen land meer dan 10.000 keer bezocht wordt. Toch wel bijzonder. Maar nog meer bezoeken komen, mede dankzij onze (Google) vertaalservice, uit het buitenland.
De USA spant daar met zo’n 7000 bezoeken de kroon, op enige afstand gevolgd door Frankrijk. Ruim 3700 bezoeken uit het thuisland van Panhard. Kennelijk heeft onze website ook voor hen veel te bieden.
Ik was overigens teleurgesteld dat er dit jaar geen bezoeken uit Antarctica te melden zijn. Kennelijk heeft die ene wetenschapper uit een Engels onderzoeksstation geen tijd meer voor zijn hobby, of hij is gewoon weer terug in Engeland en schuilt hij nu tussen de 942 bezoeken vanuit zijn thuisland.
Al met al kan vastgesteld worden dat ons merk, dat in 1967 van de (personenauto) markt verdween, bij velen nog steeds leeft en dat daardoor de behoefte aan een in vele talen, vrij toegankelijke Panhard encyclopedie, i.c. onze website, groot is.
Reden voor mij om nog maar even door te gaan. De laatste aanwinsten betreffen artikelen die kort geleden in de Koerier gepubliceerd zijn en die nu dankzij het Internet ook voor al die buitenlandse Panhard liefhebbers beschikbaar komen. Het betreft:
- Met 954cc racen in de 1300cc klasse
- Niet iedere Panhard is een Panhard!
- Pichon-Parat carrossiers in Sens
- Wendler een Duitse derivaat
Ik wens jullie veel leesplezier en sluit dit bericht met mijn aan jullie gerichte, welgemeende wensen voor een mooi, gelukkig en vooral vreedzaam 2023!
Jullie webmaster, Ries Kruidenier
Bezoeken 2022 aan www.panhardclub.nl
Volgnr. |
Land |
Aantal bezoeken |
Volgnr. |
Land |
Aantal bezoeken |
|
1 |
Netherlands |
48 |
Israël |
|||
2 |
United States |
49 |
New Zealand |
|||
3 |
France |
50 |
Saudi Arabia |
|||
4 |
Onbekend |
51 |
Nigeria |
|||
5 |
Belgium |
52 |
Morocco |
|||
6 |
Germany |
53 |
Colombia |
|||
7 |
Russian Federation |
54 |
Slovenia |
|||
8 |
United Kingdom |
55 |
Uruguay |
|||
9 |
Ireland |
56 |
Bolivia |
|||
10 |
Sweden |
57 |
Ecuador |
|||
11 |
Canada |
58 |
Jordan |
|||
12 |
Ukraine |
59 |
Suriname |
|||
13 |
Turkey |
60 |
Iceland |
|||
14 |
Spain |
61 |
Malta |
|||
15 |
Romania |
62 |
Chile |
|||
16 |
Poland |
63 |
Uzbekistan |
|||
17 |
Singapore |
64 |
Tunisia |
|||
18 |
Japan |
65 |
Iran |
|||
19 |
Italy |
66 |
Kazakhstan |
|||
20 |
Switzerland |
67 |
French Polynesia |
|||
21 |
Denmark |
68 |
Montenegro |
|||
22 |
Czech Republic |
69 |
Zimbabwe |
|||
23 |
Norway |
70 |
Macedonia |
|||
24 |
Korea |
71 |
Kuwait |
|||
25 |
Finland |
72 |
Thailand |
|||
26 |
Australia |
73 |
Croatia |
|||
27 |
Belarus |
74 |
Mauritius |
|||
28 |
Austria |
75 |
Monaco |
|||
29 |
Mexico |
76 |
Viet Nam |
|||
30 |
Estonia |
77 |
Aruba |
|||
31 |
Lebanon |
78 |
Curaçao |
|||
32 |
Luxembourg |
79 |
Belize |
|||
33 |
Portugal |
80 |
Bosnia/Herzegovina |
|||
34 |
Argentina |
81 |
Niger |
|||
35 |
Lithuania |
|||||
36 |
Slovakia |
|||||
37 |
Bulgaria |
|||||
38 |
Serbia |
|||||
39 |
Hungary |
|||||
40 |
Moldova |
|||||
41 |
Greece |
|||||
42 |
Latvia |
|||||
43 |
South Africa |
|||||
44 |
Seychelles |
|||||
45 |
Georgia |
|||||
46 |
Hong Kong |
|||||
47 |
Algeria |
Panhard Automobielclub Nederland
Hampe motor
De Hampe motor, voor sommigen gesneden koek, voor velen onbekend of gewoon een mysterie. Wil je meer weten, lees over Jacky Hampe en zijn werkzaamheden in een nieuw artikel. Je vind het artikel via het menu Panhard techniek>>Motortechniek>> De Hampe motor