Nieuwsoverzicht

Een puzzel en onderdelen aangeboden

Vorige week de 24BT haar jaarlijkse beurt gegeven (zielig hè, maar eens per jaar) en wat trof ik aan in de afgewerkte olie? Een dingetje… en ik heb geen idee wat het is! Is het van de Panhard, iets anders???
Wie kan mij helderheid verschaffen. Foto’s van het dingetje hieronder.
Bovendien er zijn (bijna) gratis onderdelen te verkrijgen bij Rob Mellaart, kijk even op Vraag & aanbod.

 

 

 

Alweer een ‘derivaat’, de Marathon!

Niemand weet hoeveel fabrieken er zijn geweest die Panhard techniek inkochten en die vervolgens en meestal zonder modificaties in hun eigen merk auto, trekker of wat dan ook inbouwden. Vorige keer besteedde ik aandacht aan een vrachtautootje, deze keer is het een sportief en snel ogende sportwagen. De Marathon Corsaire was snel maar voor snel rijden was, zo blijkt uit een oude rijtest, ware doodsverachting een vereiste! Ga naar de site en lees hoe de Marathon tot stand kwam, hoe hij reed en hoe hij het merk uiteindelijk om zeep bracht.

 

 

 

De ‘Sherpa’, een vrachtwagen(tje) met Panhard techniek

De meeste Panhard derivaten zijn Panhard onderstellen met andere, vaak sportieve carrosserieën. De Sherpa zit heel anders in elkaar, geen sportiviteit, maar wel een handig vrachtwagentje met de bekende 850 cc van Panhard onder de motorkap. Hoe ziet het er uit? Kijk op de nieuwe pagina onder ‘Onze auto’s → Derivaten’ of klik op deze link.

Cursus Elektro voor Panhardisten

Het is al weer even geleden maar eind vorig jaar hebben we het genoegen gehad om door Ries ingewijd te worden in de details van hoe de elektrische installatie van onze Panhards werkt. Lees hier verder.

ALV 2024

Vandaag is te Nieuwegein de ALV gehouden, deze werd muzikaal van sfeer voorzien door Les Dynamics, hieronder korte een greep uit de besproken punten:

  • In 2025 wordt de RIPL in Nederland georganiseerd, André Ros zal deze organisatie persoonlijk leiden en doet een oproep om je te melden als je hem wilt helpen bij de organisatie hiervan.
  • De ‘Kieft’ clubauto staat al een tijdje bij Visscher Classique, inmiddels zijn motor en bak gedemonteerd zodat de bak gereviseerd kan worden door Peter Breed.
  • In de loop van 2024 zal er wederom een Elektro workshop en een workshop motortechniek worden georganiseerd.
  • Afgelopen jaar zijn er 11 af en 13 aanmeldingen geweest waardoor onze club nu 166 leden heeft.
  • Er is voldoende (internationale) aandacht voor de site van de club waar toch zo een 100 bezoekers per dag zijn.
  • Jaap Margry doet een oproep aan de leden om foto’s van je auto naar hem te sturen voor gebruik op de omslag van de koerier.
  • André kondigt aan dat hij zich niet herkiesbaar wilt stellen als voorzitter, het komend jaar wordt deze functie vervuld door Joannes Collette die daarmee ooit de jongste en nu de oudste voorzitter van de club is geweest. André nogmaals dank voor je inzet voor onze club.
  • Het bestuur doet een oproep om een evenementen commissie op te richten, hierover zal een mailing volgen om deze samen te stellen.

De E-Spark i.p.v. gewone contactpuntjes

Het vervangen en steeds weer bijstellen van de contactpuntjes is lastig en vervelend. Het kan gemakkelijk uitgebannen worden. Monteer zelf een E-Spark of koop een gereviseerde ruil-verdeler, dan ben je er van af. Wat een E-Spark eigenlijk is, of zo’n ding wel goed werkt en hoe je hem moet installeren? Lees het in twee nieuwe artikelen over het hoe en over de prestaties.

Een assistent webmaster!

Beste mensen,

Ik ben Kees Veugen, sinds een paar maanden help ik onze webmaster Ries met het onderhouden en uitbreiden van de Panhardclub website. Zodoende kunnen jullie zo nu en dan een bijdrage van mij tegen gaan komen op de website.
Ik ben 41 jaar, getrouwd met Erna en samen met haar heb ik 3 kinderen, 2 zoons en 1 dochter. In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de IT, ik heb daar diverse rollen in en rondom het softwareontwikkelproces vervuld.
Met Panhard ben ik voor het eerst in aanraking gekomen toen ik als student een dagelijks te gebruiken oldtimer zocht, ik vond in Appingedam, een Dyna Z waar het blok naast lag. Het leek me een geweldige auto maar het project was te groot, want sleutelen kon ik destijds nog niet en het budget was niet toereikend voor een goede Panhard.
Toen ik jaren later op mijn werk meer met vergaderen dan met programmeren bezig begon te zijn, is de aandacht en passie voor oude autotechniek weer opgebloeid. Het sleutelen heb ik mezelf aangeleerd en inmiddels staan er diverse klassiekers en youngtimers op het terrein achter mijn huis ,zoals bijvoorbeeld een Panhard 24BT, en PL17, een Alfa 33, een Saab 900 en een Renault 5.

183 Panhard’s

Er zijn 183 Panhard’s met een Nederlands kenteken!(?)

Zo’n vijf jaar geleden telden we in het RDW archief, dat toen voor Panhard nog niet op orde was, wel 143 Panhard’s met een Nederlands kenteken. Anderhalf jaar later, het archief was al duidelijk geschoond waren het er 167, inclusief twee DB’s en een Veritas.
Daarmee was het laatste woord niet gezegd want onlangs kreeg ik een RDW uitdraai te zien met wel 183 Panhard’s.
Bij nadere beschouwing blijkt die uitdraai nog een aantal onvolkomenheden te vertonen, met name de kolom ‘Handelsbenaming’, waarin de typeaanduiding van de auto moet staan, vertoont tekortkomingen. Zo wordt er een 24BT als een Panhard type N4 aangeduid en er staat een PL17 als een L2 te boek. Ook is er maar één Junior te vinden terwijl er toch een stuk of wat rondrijden. Kortom dit moet beter.
Ik heb geprobeerd dergelijke foutjes er uit te halen maar de tabel bevat onvoldoende gegevens om alle fouten en onvolkomenheden te corrigeren.
Daarom vind je in deze op kenteken gesorteerde RDW uitdraai , naast de oorspronkelijke (RDW)kolom, ‘Handelsbenaming’ een tweede kolom waarin mijn correcties verwerkt zijn. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Daarom graag jullie hulp. Kijk eens in de tabel naar naar de gegevens van jouw Panhard en kloppen die niet of niet helemaal, stuur dan de naar jouw mening juiste gegevens, die wij dan later ook bij de RDW onder de aandacht zullen brengen.

Is dit belangrijk? Jazeker want onze auto’s zijn ‘mobiel erfgoed’ en kunnen in de nabije toekomst opgenomen worden in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed, daarvoor is een correcte registratie en een vinkje achter het kenteken van groot belang.

Dus kloppen je gegevens niet, zet dan de correcte gegevens in een mail aan webmaster@panhardclub.nl

We houden jullie op de hoogte!

 

 

Cursus Elektro voor Panhardisten

Afgelopen zaterdag 2 december waren 14 leden te gast in de (hobby) garage van ons lid Adri Hoveling om daar de tweede dag van de (2-daagse) cursus Elektro voor Panhardisten te beleven. De tweede dag bestond uit een beetje theorie en veel meer praktijk. In de rubriek ‘Clubactiviteiten’ vind je een korte samenvatting en twee foto’s van die cursus. Een inhoudelijke samenvatting vind je door te klikken op: https://www.panhardclub.nl/wp-content/uploads/Techniek/Diversen/Cursus-elektro-1.2-gecomprimeerd.pdf

Overigens, bij voldoende belangstelling kan in het voorjaar 2024 een tweede cursus georganiseerd worden. Aanmelden bij onze secretaris Pascal van Wieringen.

Alarmlicht op de Panhard

Gedurende mijn laatste Panhard-pech waarover ik eerder berichtte, besefte ik mij voor het eerst hoe onmisbaar de alarmverlichting in zo’n geval is. Ik heb het onderwerp ingebouwd in de cursus elektro die volgende week start, maar hier ook voor al diegenen die de cursus niet zullen volgen, een handleiding om zelf zo’n alarmlicht te realiseren. Ga via het menu ‘Panhard techniek’ naar ‘Elektrische instalatie’ en vind daar ‘Alarmlicht op een Panhard’

Panhard Automobielclub Nederland