Nieuwsoverzicht

Goede voornemens

Allereerst wens ik jullie en jullie geliefden een prettige, veilige jaarwisseling en een voorspoedig 2025. Natuurlijk ook veel Panhard plezier en daar horen (niet te veel) pech en sleutelen bij. Sleutelen om pech te voorkomen staat natuurlijk voorop en omdat de ontsteking van een Panhard na zestig jaar of meer vaak wel een boost kan gebruiken, nu een (ook gerenoveerd) artikel op de site waarin alle opties voor een renovatie op een rijtje zijn gezet. Dat er niet persé elektonica aan de pas hoeft te komen bewijst een foto van een Panhard racer uit de vijftiger jaren, die zeer vooruitstrevende trekjes vertoont. Geïnteresseerd? Klik op: Ontsteking renoveren? Doen!!

 

 

 

Het dossier D.B uitgebreid

​Het kleine en voor velen vrij onbekende merk D.B (inderdaad, met één punt), maakte een tijdje gebruik van  Panhard onderdelen zoals motoren, versnellingsbakken,remmen etc. Gevolg daarvan is dat het merk meelift in onze club en op onze site. Er is dus een  ‘Dossier D.B’ en dat is afgelopen dagen behoorlijk (met vijf items) uitgebreid. Interessant? Dat maak je zelf uit, klik op het Dossier DB en als je dan toch bezig bent, kijk nog even in de rubriek Vraag en aanbod daar vraagt Lucas Daalhuisen naar een glaasje (hik!!) voor zijn Z1.

 

 

Een Panhardmotor met compressor en meer!

Een 954 CC, maar nu met compressor!!

Eerder publiceerde Pierre Peters hier al artikelen over de door hem gebouwde 954 cc Panhard (of Peters?) motoren met een vermogen van zo’n 75 PK. Nu gaat Pierre al weer een stap verder, hij monteerde een compressor op een 954 cc motor. De motor is nog niet af en/of ingebouwd, maar het motto ‘van project naar projectiel’ zou wel eens van toepassing kunnen zijn. Zie de pagina Motortechniek of klik hier.

Het artikel van Joannes Collette over onze bijzondere klepveren / torsiestaven was in de krochten van het internet zoekgeraakt en niet meer aan te klikken, dat is inmiddels hersteld en het prijkt nu weer in alle glorie op ook; de pagina motortechniek. Dit artikel met veel wiskunde zal niet ieders keus zijn, maar heb je nog nooit met eigen ogen de ‘trouwringen en/of het torsiestaafje gezien, er staat een mooie foto van een opengewerkte kop in,

Op de pagina die aan de ontsteking is gewijd staat nu ook het artikel van Peter Drijver over de ‘123 ontsteking’, dat eerder in de Koerier is gepubliceerd.

 

 

 

E-fuel, de ‘benzine’ van de toekomst

De huidige brandstoffen en smeermiddelen voor onze oldtimers zijn naar de huidige inzichten vervuilend en ongewenst. De kans dat deze producten op den duur verdwijnen is groot. Naar alternatieven zal moeten worden gezocht. Daarvoor is in Nederland natuurlijk een commissie ingesteld. In die ‘Commissie Duurzaamheid Brandstoffen en smeermiddelen’ is onze club via de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en motorfietsClubs) vertegenwoordigt door Peter Koger. Op onze bijeenkomst van 23 juli j.l. gaf hij de aanwezige leden met een Powerpoint presentatie een interessant inkijkje in de wereld van de E-fuel, een milieu vriendelijke brandstof gemaakt uit CO2 en zonlicht, die nu al hier en daar verkocht wordt. Klik op op deze link en je krijgt die Powerpoint presentatie te zien. Zijn interessante en boeiende toelichting bij die dia’s blijft helaas voorbehouden aan degenen die het verhaal live meemaakten.

Panhard 24bt met nieuwe krukas!

Een 24bt met een nieuwe krukas, kan dat? Ja dat kan, nieuwe krukassen zijn heel zeldzaam, maar toch nog wel eens te vinden. Ons lid Jan van het Erve liet zijn 24bt reviseren met o.a. zo’n nieuwe krukas. Die auto staat nu te koop, zie de rubriek ‘Vraag en aanbod‘.

De laatste actieve Panhard race auto?

Ik heb zojuist wel een heel bijzondere advertentie op onze site geplaatst. Het gaat om een Junior, die recent nog op het Engelse Goodwood circuit rond raasde. Kijk dus maar eens bij ‘Vraag en aanbod’!

 

 

De schokbrekers van de Dyna X

Tegenwoordig zijn schokbrekers cilindrische apparaten die je tussen twee punten in de wielophanging monteert. Zo’n zeventig jaar geleden, de tijd van de Dyna X lag dat heel anders. De toenmalige naar de fabrikant genoemde ‘Houdailles’ zagen er heel anders uit en je moest ze ook nogal eens bijstellen. Dat laatste is voor Dyna X bezitters die alles origineel willen laten een beetje problematisch. Want waar vind je gegevens over die dingen? Ik zocht een in mijn archief en vond daar een artikel over die schokbrekers in de Koerier van mei 1993. Dat artikel staat, in een wat opgefriste versie, vanaf nu op deze plek van onze site.

 

 

 

Een puzzel en onderdelen aangeboden

Vorige week de 24BT haar jaarlijkse beurt gegeven (zielig hè, maar eens per jaar) en wat trof ik aan in de afgewerkte olie? Een dingetje… en ik heb geen idee wat het is! Is het van de Panhard, iets anders???
Wie kan mij helderheid verschaffen. Foto’s van het dingetje hieronder.
Bovendien er zijn (bijna) gratis onderdelen te verkrijgen bij Rob Mellaart, kijk even op Vraag & aanbod.

 

 

 

Alweer een ‘derivaat’, de Marathon!

Niemand weet hoeveel fabrieken er zijn geweest die Panhard techniek inkochten en die vervolgens en meestal zonder modificaties in hun eigen merk auto, trekker of wat dan ook inbouwden. Vorige keer besteedde ik aandacht aan een vrachtautootje, deze keer is het een sportief en snel ogende sportwagen. De Marathon Corsaire was snel maar voor snel rijden was, zo blijkt uit een oude rijtest, ware doodsverachting een vereiste! Ga naar de site en lees hoe de Marathon tot stand kwam, hoe hij reed en hoe hij het merk uiteindelijk om zeep bracht.

 

 

 

De ‘Sherpa’, een vrachtwagen(tje) met Panhard techniek

De meeste Panhard derivaten zijn Panhard onderstellen met andere, vaak sportieve carrosserieën. De Sherpa zit heel anders in elkaar, geen sportiviteit, maar wel een handig vrachtwagentje met de bekende 850 cc van Panhard onder de motorkap. Hoe ziet het er uit? Kijk op de nieuwe pagina onder ‘Onze auto’s → Derivaten’ of klik op deze link.

Panhard Automobielclub Nederland