Nieuwsoverzicht

183 Panhard’s

Er zijn 183 Panhard’s met een Nederlands kenteken!(?)

Zo’n vijf jaar geleden telden we in het RDW archief, dat toen voor Panhard nog niet op orde was, wel 143 Panhard’s met een Nederlands kenteken. Anderhalf jaar later, het archief was al duidelijk geschoond waren het er 167, inclusief twee DB’s en een Veritas.
Daarmee was het laatste woord niet gezegd want onlangs kreeg ik een RDW uitdraai te zien met wel 183 Panhard’s.
Bij nadere beschouwing blijkt die uitdraai nog een aantal onvolkomenheden te vertonen, met name de kolom ‘Handelsbenaming’, waarin de typeaanduiding van de auto moet staan, vertoont tekortkomingen. Zo wordt er een 24BT als een Panhard type N4 aangeduid en er staat een PL17 als een L2 te boek. Ook is er maar één Junior te vinden terwijl er toch een stuk of wat rondrijden. Kortom dit moet beter.
Ik heb geprobeerd dergelijke foutjes er uit te halen maar de tabel bevat onvoldoende gegevens om alle fouten en onvolkomenheden te corrigeren.
Daarom vind je in deze op kenteken gesorteerde RDW uitdraai , naast de oorspronkelijke (RDW)kolom, ‘Handelsbenaming’ een tweede kolom waarin mijn correcties verwerkt zijn. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Daarom graag jullie hulp. Kijk eens in de tabel naar naar de gegevens van jouw Panhard en kloppen die niet of niet helemaal, stuur dan de naar jouw mening juiste gegevens, die wij dan later ook bij de RDW onder de aandacht zullen brengen.

Is dit belangrijk? Jazeker want onze auto’s zijn ‘mobiel erfgoed’ en kunnen in de nabije toekomst opgenomen worden in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed, daarvoor is een correcte registratie en een vinkje achter het kenteken van groot belang.

Dus kloppen je gegevens niet, zet dan de correcte gegevens in een mail aan webmaster@panhardclub.nl

We houden jullie op de hoogte!

 

 

Cursus Elektro voor Panhardisten

Afgelopen zaterdag 2 december waren 14 leden te gast in de (hobby) garage van ons lid Adri Hoveling om daar de tweede dag van de (2-daagse) cursus Elektro voor Panhardisten te beleven. De tweede dag bestond uit een beetje theorie en veel meer praktijk. In de rubriek ‘Clubactiviteiten’ vind je een korte samenvatting en twee foto’s van die cursus. Een inhoudelijke samenvatting vind je door te klikken op: https://www.panhardclub.nl/wp-content/uploads/Techniek/Diversen/Cursus-elektro-1.2-gecomprimeerd.pdf

Overigens, bij voldoende belangstelling kan in het voorjaar 2024 een tweede cursus georganiseerd worden. Aanmelden bij onze secretaris Pascal van Wieringen.

Alarmlicht op de Panhard

Gedurende mijn laatste Panhard-pech waarover ik eerder berichtte, besefte ik mij voor het eerst hoe onmisbaar de alarmverlichting in zo’n geval is. Ik heb het onderwerp ingebouwd in de cursus elektro die volgende week start, maar hier ook voor al diegenen die de cursus niet zullen volgen, een handleiding om zelf zo’n alarmlicht te realiseren. Ga via het menu ‘Panhard techniek’ naar ‘Elektrische instalatie’ en vind daar ‘Alarmlicht op een Panhard’

Cursus ‘Elektro voor Panhardisten’

Een paar jaar geleden bleek uit de leden enquête dat er niet alleen belangstelling was voor een cursus motortechniek, maar dat ook een cursus/workshop ‘Elektro’ op de verlanglijstjes stond. Nu is het zover, de Cursus/workshop Elektro gaat van start.

De workshop neemt twee dagen in beslag: de eerste dag is vooral luisteren, kijken (naar de slides), vragen stellen en antwoorden krijgen. Wel zijn die dag alle besproken zaken fysiek aanwezig en als ze al niet gedemonteerd zijn dan maken we ze open! De tweede dag is om waar nodig de eerste dag af te ronden, maar vooral om aan de hand van twee aanwezige Panhards praktijkervaring op te doen met het opsporen van elektrische fouten.

De cursus zal worden gehouden in de werkplaats van ons lid Adri Hoveling te Ede.

Op beide dagen wordt gezorgd voor drank en een lunch.

De cursus wordt gegeven door Ries Kruidenier op:

18 november en 2 december 2023
Van 9.30 tot circa 16.30 uur
Locatie : Ede, Celsiusstraat 58

De kosten bedragen € 50,-

Op de cursus is plaats voor maximaal 15 personen. Er hebben al wat mensen ingetekend, maar er zijn nog plekken vrij.

Ben je geïnteresseerd, haast je dan schrijf snel in met een mailtje naar onze secretaris Pascal van Wieringen: secretaris@panhardclub.nl

Wie of wat te bellen bij Pech

De foto is (met dank aan Google) gemonteerd, maar geeft een duidelijk beeld van de situatie waarin ik door autopech belandde. Dat gebeurde afgelopen vrijdag (06-10) toen ik via de opgaande helling de Waterwolftunnel (N201) verliet en mijn motor stopte. Op snelheid uitrijdend kwam ik net buiten de tunnel tot stilstand. Voor een kwart over de witte streep, de rest van de auto op de rijbaan. Op dat moment was het heel druk. Het (vnl. vracht) verkeer reed onafgebroken op hoge snelheid vlak langs mijn auto. Het linker portier openen was onmogelijk, het rechterportier werd geblokkeerd door het betonnen muurtje! Ik zat opgesloten en eigenlijk te wachten totdat een niet oplettende vrachtwagenchauffeur mij van achter aan zou rijden.

Snelheid was geboden en dus direct de ANWB wegenwacht gebeld, helaas, drukte, ‘al onze medewerkers zijn in gesprek’. Na minutenlang wachten kreeg ik de alarmcentrale aan de lijn. Weer helaas, de centraliste begreep mijn plaatsbepaling niet, zij wilde dat ik uitstapte om de gegevens van de dichtstbijzijnde hectometerpaal door te geven. Het feit dat ik in een levensgevaarlijke situatie zat drong niet echt tot haar door. Pas na veel heen en weer praten kreeg ik een SMS en werd via mijn telefoon mijn locatie vastgesteld. Vervolgens alarmeerde de alarmcentrale de wegbeheerder, die mij daar weg zou halen.

Het duurde naar mij gevoel heel lang voordat ik in het tegemoet komend verkeer een bergingsauto met zwaailicht zag naderen. Kort daarna stokte het achteropkomend verkeer, er kwam geen auto meer uit de tunnel en ik was veilig! Even later was Rijkswaterstaat ter plaatse en kreeg ik een onverwacht advies, namelijk:

 

Als je met pech aan je auto op een gevaarlijke plaats staat,

en dat is bij pech op een A- of een N- weg altijd het geval,

dan bel je 112!

Alleen op die manier wordt je dus snel en ook nog gratis door RWS naar een veilige plek gebracht,

zeg het voort!

Ries Kruidenier

Het Paillou oliefilter

Een oliefilter voor onze Panhards betekende tot op heden een filter áán je auto (Lauffenberger) of een filter dat uít je motor stak (Crane). Nu is er het Paillou filter om ín je motor in te bouwen. Pierre Peters beschrijft het oliefilterprobleem van Panhard in een lezenswaardig artikel, waarin hij met de Paillou oplossing op de proppen komt. Het stond  al in de Koerier, maar hier kun je ook lezen hoe het moet en wat het kost.

Motormanagement & brandstofinjectie

Altijd al je Panhard willen moderniseren en wil je weten hoe dat zou kunnen? Ons lid Jan Bak pakte zijn Matra aan en voorzag hem van een motormanagementsysteem en brandstofinspuiting. Hij deed daarvan verslag op de laatste praatmiddag in Nieuwe Gein. Wil je ook weten wat hij daar verteld heeft, of wil je het nog een keer doornemen, je vind zijn lezing vanaf nu op de site in het menu motortechniek. Je kunt daar heel snel heen door gewoon hier te klikken en vergeet ook niet even bij vraag en aanbod te kijken, Rob Mellaart zoekt nog wielen.

Vr.gr. jullie webmaster

De 4HL Panhard dieselmotor

Na ruim twee maanden vakantie en dus off line, zit ik weer achter de computer. In eerste instantie alleen om advertenties aan te passen / bij te plaatsen, maar al snel bedacht ik dat de site weinig of geen gegevens bevat over de succesvolle 4HL Panhard dieselmotor. Het was dus ook tijd voor nieuwe pagina’s en die zijn er nu. Kijk maar eens bij de vrachtwagens. Daar vind je een verhaal over de ontwikkeling van de 4HL motor én een verhaal over onderhoud en revisie, helaas in het Frans, maar de vele tekeningen geven ook de niet Francofielen veel inzicht in die inmiddels ook al weer oude techniek.

Vr.gr. jullie webmaster

Manual PL17 in het Engels

Het dossier PL17 is weer wat uitgebreid. Naast de Belgische versie van het Instructieboekje is nu ook de Nederlandse uitgave beschikbaar. Bovendien is daar nu ook een Engelse(!) versie van het werkplaatshandboek te vinden.

Ook nog even aandacht voor Japan, we weten wel dat daar enkele(?) na oorlogse Panhards rondrijden, maar dat daar ook litteratuur beschikbaar is blijkt uit het boekje hiernaast waarin naast Peugeot ook uitgebreid aandacht besteed wordt aan Panhard . Veel heb ik er niet van opgestoken, want alles in hun voor ons toch wat moeilijke schrift.  Wel viel mij een plaatje op van een Panhardracer uit 1958, met een Norton Manx achtige kop. De kleppen worden vanaf de krukas aangedreven met een koningsas. Bovendien zijn de torsiestaafjes vervangen door haarspeldveren. Wie dit in elkaar geknutseld had bleef voor mij achter de Japanse hiërloglyfen verborgen. Geïnteresseerd? Het boekje is bij Wim te koop!

Panhard Automobielclub Nederland