
Nieuwsoverzicht
Manual PL17 in het Engels
Het dossier PL17 is weer wat uitgebreid. Naast de Belgische versie van het Instructieboekje is nu ook de Nederlandse uitgave beschikbaar. Bovendien is daar nu ook een Engelse(!) versie van het werkplaatshandboek te vinden.
Ook nog even aandacht voor Japan, we weten wel dat daar enkele(?) na oorlogse Panhards rondrijden, maar dat daar ook litteratuur beschikbaar is blijkt uit het boekje hiernaast waarin naast Peugeot ook uitgebreid aandacht besteed wordt aan Panhard . Veel heb ik er niet van opgestoken, want alles in hun voor ons toch wat moeilijke schrift. Wel viel mij een plaatje op van een Panhardracer uit 1958, met een Norton Manx achtige kop. De kleppen worden vanaf de krukas aangedreven met een koningsas. Bovendien zijn de torsiestaafjes vervangen door haarspeldveren. Wie dit in elkaar geknutseld had bleef voor mij achter de Japanse hiërloglyfen verborgen. Geïnteresseerd? Het boekje is bij Wim te koop!
Panhard techneuten
Veel Panhardisten doen zelf het onderhoud aan hun auto, maar als het ingewikkelder wordt doen velen graag een beroep op een van de specialisten die onze vereniging kent. Peter Breed is met zijn meer dan vijftig jaar Panhard ervaring één van die specialisten. Op deze nieuwe pagina vind je een mooi overzicht van wat Peter denkt, doet en kan.
In de rubriek Vraag & aanbod vind je bovendien een nieuwe en interessante advertentie betreffende een 24 BT
Oliekoeler op filter
Veel Panhardisten verbeteren hun auto met moderne toevoegingen zoals een elektronische ontsteking, een betere oliepomp en zelfs een oliefilter. Onze penningmeester gaat nu nog een stap verder. Met wat tegenwoordig een ‘gadget’ heet wordt zijn oliefilter tevens een oliekoeler. Dus, als je ook zo’n extern filter hebt en je zoals de Panhardracers in vroeger tijden bezorgd bent over een mogelijk te hoge olietemperatuur, of als je het gewoon leuk vind om te doen, grijp je kans en monteer ook zo’n ding. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ripl 2023 Novara en een Fougonnette
Even een geheugensteuntje, Pinksteren en de RIPL in Novara lijken nog ver weg, maar tijdig boeken is i.v.m. de beperkte hotelcapaciteit wel noodzakelijk. Voor wie alles over die RIPL nog even op een rijtje wil hebben, kijk even op onze Agenda en/of lees het in de laatste Koerier .
Overigens, heb je gezien dat er in Vraag en aanbod een heel mooie DynaX Fougonnette te koop staat?
Panhard Automobielclub Nederland
Emaille Z1 + ‘oud nieuws’
Kijk snel in de rubriek Vraag en Aanbod, er is een uniek emaille bordje met een Z1 in de aanbieding. Verder heb ik oud nieuws in de aanbieding. In 1983 vierde onze club haar derde lustrum. In het tijdschrift ‘Het Automobiel’ werd daar aandacht aan besteed. Een tijdsbeeld uit 1983, met onze club als onderwerp. Ook te vinden op https://www.panhardclub.nl/societe-panhard-pays-bas/
Panhard Automobielclub Nederland
Nieuwe artikelen en jaarcijfers
Beste Panhard liefhebbers,
Voor veel van onze leden zullen dit verbazingwekkende cijfers zijn. Een vereniging met zo’n 160 leden, die een website in de lucht houdt, die alleen al vanuit het eigen land meer dan 10.000 keer bezocht wordt. Toch wel bijzonder. Maar nog meer bezoeken komen, mede dankzij onze (Google) vertaalservice, uit het buitenland.
De USA spant daar met zo’n 7000 bezoeken de kroon, op enige afstand gevolgd door Frankrijk. Ruim 3700 bezoeken uit het thuisland van Panhard. Kennelijk heeft onze website ook voor hen veel te bieden.
Ik was overigens teleurgesteld dat er dit jaar geen bezoeken uit Antarctica te melden zijn. Kennelijk heeft die ene wetenschapper uit een Engels onderzoeksstation geen tijd meer voor zijn hobby, of hij is gewoon weer terug in Engeland en schuilt hij nu tussen de 942 bezoeken vanuit zijn thuisland.
Al met al kan vastgesteld worden dat ons merk, dat in 1967 van de (personenauto) markt verdween, bij velen nog steeds leeft en dat daardoor de behoefte aan een in vele talen, vrij toegankelijke Panhard encyclopedie, i.c. onze website, groot is.
Reden voor mij om nog maar even door te gaan. De laatste aanwinsten betreffen artikelen die kort geleden in de Koerier gepubliceerd zijn en die nu dankzij het Internet ook voor al die buitenlandse Panhard liefhebbers beschikbaar komen. Het betreft:
- Met 954cc racen in de 1300cc klasse
- Niet iedere Panhard is een Panhard!
- Pichon-Parat carrossiers in Sens
- Wendler een Duitse derivaat
Ik wens jullie veel leesplezier en sluit dit bericht met mijn aan jullie gerichte, welgemeende wensen voor een mooi, gelukkig en vooral vreedzaam 2023!
Jullie webmaster, Ries Kruidenier
Bezoeken 2022 aan www.panhardclub.nl
Volgnr. |
Land |
Aantal bezoeken |
Volgnr. |
Land |
Aantal bezoeken |
|
1 |
Netherlands |
48 |
Israël |
|||
2 |
United States |
49 |
New Zealand |
|||
3 |
France |
50 |
Saudi Arabia |
|||
4 |
Onbekend |
51 |
Nigeria |
|||
5 |
Belgium |
52 |
Morocco |
|||
6 |
Germany |
53 |
Colombia |
|||
7 |
Russian Federation |
54 |
Slovenia |
|||
8 |
United Kingdom |
55 |
Uruguay |
|||
9 |
Ireland |
56 |
Bolivia |
|||
10 |
Sweden |
57 |
Ecuador |
|||
11 |
Canada |
58 |
Jordan |
|||
12 |
Ukraine |
59 |
Suriname |
|||
13 |
Turkey |
60 |
Iceland |
|||
14 |
Spain |
61 |
Malta |
|||
15 |
Romania |
62 |
Chile |
|||
16 |
Poland |
63 |
Uzbekistan |
|||
17 |
Singapore |
64 |
Tunisia |
|||
18 |
Japan |
65 |
Iran |
|||
19 |
Italy |
66 |
Kazakhstan |
|||
20 |
Switzerland |
67 |
French Polynesia |
|||
21 |
Denmark |
68 |
Montenegro |
|||
22 |
Czech Republic |
69 |
Zimbabwe |
|||
23 |
Norway |
70 |
Macedonia |
|||
24 |
Korea |
71 |
Kuwait |
|||
25 |
Finland |
72 |
Thailand |
|||
26 |
Australia |
73 |
Croatia |
|||
27 |
Belarus |
74 |
Mauritius |
|||
28 |
Austria |
75 |
Monaco |
|||
29 |
Mexico |
76 |
Viet Nam |
|||
30 |
Estonia |
77 |
Aruba |
|||
31 |
Lebanon |
78 |
Curaçao |
|||
32 |
Luxembourg |
79 |
Belize |
|||
33 |
Portugal |
80 |
Bosnia/Herzegovina |
|||
34 |
Argentina |
81 |
Niger |
|||
35 |
Lithuania |
|||||
36 |
Slovakia |
|||||
37 |
Bulgaria |
|||||
38 |
Serbia |
|||||
39 |
Hungary |
|||||
40 |
Moldova |
|||||
41 |
Greece |
|||||
42 |
Latvia |
|||||
43 |
South Africa |
|||||
44 |
Seychelles |
|||||
45 |
Georgia |
|||||
46 |
Hong Kong |
|||||
47 |
Algeria |
Panhard Automobielclub Nederland
Hampe motor
De Hampe motor, voor sommigen gesneden koek, voor velen onbekend of gewoon een mysterie. Wil je meer weten, lees over Jacky Hampe en zijn werkzaamheden in een nieuw artikel. Je vind het artikel via het menu Panhard techniek>>Motortechniek>> De Hampe motor
Automatische concepten
Het jaar 2023 komt dichterbij en onze clubagenda telt al weer twee items. De algemene ledenvergadering op 17 februari en de 31e RIPL in Novara, Italië. Voor dit laatste evenement even extra aandacht want er lijkt een tweede ‘expeditie Hannibal’ op stapel te staan. Ga naar de agenda en stel je op de hoogte.
Panhards van vóór WOII
Altijd al zo’n fantastische mooie Panhard van vóór 1945 willen hebben? Kijk eens op: https://www.annonces-automobile.com/acheter/voiture/panhard-levassor-amp-type-x66-6ds-cabriolet-5033781 , daar staat deze fantastisch mooie cabriolet uit 1932 te koop. Helaas moet het ding zo’n €115.000,- opbrengen. Maar een voor beetje andere en veel mooiere en vooral veel ‘goedkopere’ Panhard, kan je momenteel bij Peter Breed terecht. Kijk maar eens in de rubriek ‘Vraag & aanbod’!
Vraag & aanbod, ledenbestand, chassis- en motornummers etc.
De website wordt steeds uitgebreider, daarom maar weer een mailtje zodat jullie gemakkelijk de uitbreidingen/aanpassing kunnen vinden. Het betreft deze keer drie zaken:
- De Junior van ons lid Joseph Janssen staat stil en de onderdelen die voor de reparatie nodig zijn liggen niet voor het oprapen. Kijk even op Vraag & aanbod, misschien kun jij hem helpen.
- Op de voorpagina van de website staat onder de titel ‘Lid worden?’ een verwijzing naar info over de club en een aanmeldingsformulier. Dat formulier wordt vaak aangeklikt. Zie hieronder de score in de periode van 28 juli t/m 17 augustus.
Niet iedere klik leverde een lid op maar vorige maand heb ik toch weer twee gebruikers (nieuwe leden dus) aan de website toe kunnen voegen en deze maand al weer een. Welkom Harrie! Er zijn ook wel eens opzeggingen maar de aanwas is de laatste jaren duidelijk groter.
- In mijn vorige bericht had ik het al over motornummers, chassis nummers en andere zaken zie kunnen helpen bij de identificatie van (onderdelen van) jouw Panhard(s). De gevraagde hulp kwam niet maar er staan inmiddels heel wat nummers op de site. Kijk maar eens op Panhard techniek >> Carosserie, kleuren, nummers etc.