Een alarmschakelaar in de Panhard

 

Een recente ervaring leerde mij dat het eigenlijk onverantwoord is om je nog met een auto zonder alarmlicht in het verkeer te wagen. Ik heb daarom mijn 24 van alarmlichten voorzien en bovendien opgeschreven hoe ik dat gedaan heb. Hieronder mijn relaas dat met aanpassingen ook voor de Z en de PL17 bruikbaar is.

  Alvorens te beginnen bedacht ik het volgende:

  • ‘Alarmlichten áán’ betekent: alle clignoteurlampen, zowel links als rechts, knipperen tegelijkertijd en vormen dus een dubbele belasting voor de clignoteurautomaat. De automaat in mijn Panhard is van het hittedraad principe, dus hij gaat door die hogere belasting veel sneller knipperen en geeft waarschijnlijk snel de geest. Er moest dus een moderne belasting onafhankelijke knipperaar komen.
  • De akoestische signalering met de ‘klik-klak’ kan gezien zijn robuuste opbouw de dubbele stroomsterkte waarschijnlijk wel aan. Anders wordt het als de stroomsterkte significant afneemt, bijvoorbeeld door de montage van led-lampjes. In dat geval zal het ding waarschijnlijk niets meer van zich laten horen. Een andere akoestische signalering was dus ook noodzakelijk.
  • Voor de optische signalering moest een oplossing gevonden worden want anders dan voorheen, zit daarvoor geen aansluiting op de automaat.

Het vervangen van de clignoteur automaat (in het schema van de 24 ‘thermo relais’ genaamd) was geen probleem. Ik bouwde volgens het schema van wijlen Peter van Leeuwen (zie de website) mijn eigen automaat. Het zoemertje uit dat schema liet ik achterwege omdat die oplossing te weinig volume leverde voor mijn toch wat lawaaiige Panhard.
De mosfet IRF024 is in het getekende schema op pen 2 van het IC aangesloten, dat geeft een naar mijn mening te lage knipperfrequentie, mocht je dat ook vinden probeer dan eens om aan te sluiten op pen 1 van het IC.
De nieuwe clignoteur heeft twee aansluitingen één voor de plus 12 volt en één waarmee, via de stuurschakelaar, de lampen links of rechts worden aangestuurd. Ik heb hem ondergebracht in de behuizing van de originele automaat zodat er, ogenschijnlijk, niet veel veranderd is.
Ik had natuurlijk ook een kant en klare automaat kunnen kopen, maar zelfbouw had mijn voorkeur.

Onder de motorkap op het schutbord zitten twee luikjes. Onder het linkse bevind zich de elektrische zenuwknoop van de auto, het aansluitblok met daarop vier stekkers, ieder met veel draden. Zie hieronder.


Links van het aansluitblok zit de clignoteurautomaat (pertinax bodem met drie aansluitingen) en rechts boven zit met twee aansluitingen de klik-klak die door de Fransen ‘bruiteur’ wordt genoemd en die in het schema als ‘temso’ aangeduid.
De schakeling van deze twee apparaten is terug te vinden in het schema van de 24 en hiernaast in detail afgebeeld. Het geheel wordt gevoed met een 12V draad gemerkt ‘alu’ (aluminium).
De automaat staat (via ‘blanc → blanc’) in serie met de ‘klik klak’.

Verdere werkwijze:

  • De wit/alu draad op de automaat maken we los, het is de aansluiting op het dashboard verklikkerlichtje, deze draad gaan we straks gebruiken.
  • De draad wit → wit naar de Temso, is nu overbodig hebben we niet meer nodig, deze wordt, samen met de Temso zelf, verwijderd.
  • We sluiten de nieuwe automaat aan met Alu op de plus en het overgebleven Wit van de Temso op de comm aansluiting.

De clignoteur moet nu werken en als dat het geval is, kunnen we nu ook de rest van het in rood getekende deel van het schema, de alarmverlichting en de signalering, realiseren.


De signaleringsfuncties en de alarmschakeling vergen nog wel extra onderdelen, het betreft:

  • twee diodes van het gemakkelijk verkrijgbare en goedkope type SR320, (Schottky diode 20V/3A).
  • Een 12 v buzzertje, ook bij veel zaken verkrijgbaar
  • een dubbelpolige schakelaar aan/uit (min. 12V/5 A)

We sluiten deze onderdelen en het dashboardlampje volgens het schema aan op:

  • de clignoteur en op
  • de wit/groen en de wit/rood gemerkte draden van stekker twee op het aansluitblok. Er is daar nauwelijks ruimte om te werken, doorknippen en/of blank maken van de draden is af te raden. De handigste manier om toch op die draden aan te sluiten wordt geboden met de clipjes zoals hier op de afbeelding.
  • de diodes moeten met de juiste polariteit gemonteerd worden, het streepje in het schema komt overeen met de witte band op de diode.

De meest logische plaats van de schakelaar is op het dashboard, maar dat ging mij te ver, daar gaten boren is voor mij iets als heiligschennis. Ik heb daarom een console gerealiseerd tussen de twee stoelen, hierdoor kreeg ik gelijk plek om de schakelaars van mijn nog steeds niet voltooide voor- en achterruit ontwaseming te monteren.
Als laatste, in onze Panhards zijn twee kleuren draad spanning voerend. De draden gemerkt met Alu voeren alleen spanning als het contact áán staat. Rode draden voeren ook spanning als het contact uit staat.
Bij alarmlichten denken we aan een uitgeschakelde auto (contact uit) waarvan de alarmlichten toch nog functioneren. Dat betekent dat we de clignoteur automaat dus niet op een alu draad maar op een rode draad aan moeten sluiten. Je vind die draad, een hele dikke, op het aansluitblok, stekker drie. De handige aftak clipjes passen niet op deze draad en het valt dus niet mee om daar een aansluiting op te maken, maar als dat gelukt is dan heb je een prima alarmverlichting!

                                                                                                                                                                    Ries Kruidenier

N.B.
Zie je op tegen het zelf bouwen van de automaat? Die dingen zijn voor weinig geld kant en klaar te koop. Zorg echter wel dat je een elektronisch type koopt. Succes!

 

 

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland