De E-Spark, wat is het en hoe

installeer ik dat ding?

Sinds enkele jaren wordt, ter vervanging van de mechanische onderbreker in de ontsteking van oldtimers, voor zo’n 50 euro de elektronische E-spark aangeboden en aangezien er ook een type voor tweecilindermotoren met een 3 Ω bobine werd aangeboden, bestelde ik er een. Hieronder een overzicht van hetgeen ik aangeleverd kreeg.


De twee essentiële zaken zijn het rode blokje met de elektronika en de zwarte rotorring die twee magneetjes bevat. De rest is aansluitmateriaal.

Die ring is bedoeld om nadat je de rotor uit de verdeler hebt verwijderd, op de as van de verdeler te klemmen, op de plek waar de ontstekingsnokken zitten. Wat te verwachten was kwam uit, de ring paste niet echt op de as. Ik had het passend kunnen maken, maar ook het bevestigen van het rode blokje op de plek van de onderbreker leek nog een hele klus. Ik zag af van de montage in mijn 24 en het setje belandde bij de oude meuk.

Inmiddels is er een Fransman die als (bij?)verdienste oude verdelers reviseert en te gelijkertijd van een E-Spark onderbreker voorziet. Mooi is daarbij de door hem vervaardigde, heel degelijke rotorring die die zonder problemen op de as klikt. Jammer is dan wel dat je zelf een stukje van de rotor af moet vijlen omdat die anders aanloopt tegen het rode blokje.

Er zijn inmiddels al vier leden die hun oude verdeler vergezeld van ongeveer €200,- hebben opgezonden en vervolgens een mooi gereviseerde verdeler met E-Spark terug hebben ontvangen. Na wat gedoe met het installeren blijken die dingen goed te functioneren. Hoe goed? Lees dat in het artikel daarover. Wil je ook zo’n ding? Dat betekent via de mail zaken doen met hugues.dannermuller@orange.fr helaas spreekt en schrijft hij uitsluitend Frans.

Het plaatsen en aansluiten van het ding is eenvoudig en snel te doen. Daarbij moet je wel het onderstaande, wat merkwaardig ogende schema in acht nemen. Als je over dat schema gaat nadenken ziet het er gek uit, met name het feit dat de ‘min’ van de bobine niet aan massa ligt is opmerkelijk. Toch klopt dit en als je die ‘min’ toch aan de massa knoopt dan werkt het niet!


Moeilijker wordt het als je de ontsteking op tijd wilt zetten, eenvoudig met een lampje is niet mogelijk. Begin daarom met de verdeler in ongeveer de stand te monteren zoals hij stond. Dan starten en als de auto niet loopt, dan geef je de verdeler een slinger van twintig à dertig graden naar links en je probeert weer te starten. Als de auto dan nog niet start, ga je op die manier door totdat hij wel start. Pas daarna pak je de stroboscoop om m.b.v. het merkteken op het vliegwiel de ontsteking precies af te stellen.

 

 

2 Reacties

  1. Paul Huijsmans

    Er is blijkbaar voor bijna alles een oplossing, als je maar blijft doorzoeken! Zo verging het mij ook met de 24 CT – E

    Antwoord
  2. Tom Neirinck

    Ik heb ook deze aankoop gedaan, maar nog niet gemonteerd op de 24. Contact was heel correct. Wel rekening houden dat hij een wachtlijst heeft. Oude ontsteker opgestuurd, en als nieuw teruggekeerd na circa 3 weken.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland