Vorige week de 24BT haar jaarlijkse beurt gegeven (zielig hè, maar eens per jaar) en wat trof ik aan in de afgewerkte olie? Een dingetje… en ik heb geen idee wat het is! Is het van de Panhard, iets anders???
Wie kan mij helderheid verschaffen. Foto’s van het dingetje hieronder.
Bovendien er zijn (bijna) gratis onderdelen te verkrijgen bij Rob Mellaart, kijk even op Vraag & aanbod.
dat is een afgebroken uiteinde van de olieleiding naar de cilinderkop… die stalen leidingen trillen stuk… het opgekropte tonnetje wordt tussen wartel en messing kop gekneld.
Dat is een stukje van een remleiding dat in een wartelmoer heeft gezeten. Die leidingen zijn bij de ‘moderne’ Citroën 2CV 4,5 mm diameter en van staal of cupronikkel. De stalen roesten altijd lekker in de wartelmoer en breken dan af als je eraan draait. Dat kraagje is een opgetrompt stukje leiding en het ‘verjongde’ stukje zat in bijvoorbeeld een remcilinderboring. Ik weet niet precies waar Panhard deze getrompte leidingen toepast, maar het remsysteem lijkt me de aangewezen plek om te zoeken. En anders de garagehouder die ook in Citroën doet. Het verjongde snuitje vóór de tromp is trouwens wel te kort voor de Citroën specs; dat moet ongeveer 11 mm doorsteken en geen 3. In elk geval hoort het niet los in de motor…
Peter heeft gelijk, dit lijkt op een afgebroken olie leiding naar het verdeelsleutel bij de klppendeksel
Helaas, het ziet er misschien uit als het uiteinde van die olieleiding, maar de diameter het ‘dingetje’ is 3,2 mm ongeveer de helft van de olieleidingen, bovendien is het ‘dingetje’ aan de bolle zijde hermetisch afgesloten.
Het ziet er naar uit dat er in deze motor waarschijnlijk een zuigerkoelers zijn of waren aangebracht. nu verliest hij oliedruk.!
Dank voor de reacties, maar helaas er zit geen winnende bij, geen van de reacties sluit aan bij de afmetingen van het ‘dingetje’ en het feit dat het, aan één einde gesloten, nooit een olieleiding kan zijn geweest. Het zal dus wel altijd een raadsel blijven.