01-Panhard-24CT-Introductie-1963
In 1963 werd de 24 CT geïntroduceerd, Panhard leek samen met Citroën een nieuwe toekomst tegemoet te gaan.
02-Panhard 24 Dashboard x
De 24 werd uitgerust met een compleet en modern dashboard en een nieuwe revolutionaire ventilatie / verwarming
03-Panhard-24CT-Tambour-remmen
De eerste 24’s werden nog met de traditionele Panhard trommelremmen uitgerust.
04-Panhard-24CT-Schijfremmen
Eind 1964 kwamen de schijfremmen. Deze 24CT is al (rondom) met die remmen uitgerust.
05-Panhard-24BT-24-cm-langer
In 1964 werd de serie uitgebreid met de 24 cm langere 24BT. Deze werd in de markt gezet als 4 à 5 (!) persoons auto.
06-Panhard-24BT-met-open-dak
Deze fraaie 24BT heeft als extra een open dak. De ruitenwissers van Panhard zijn een verhaal apart, ze maken een heel eigenwijs dansje, de ‘balade alternée’.
07-Panhard-24-BT-4-deurs
De 4-deurs 24 met een 4-cilinder motor, waar veel liefhebbers op zaten te wachten, is er nooit gekomen. Citroën stak er een stokje voor.
08a-Panhard-24-Break
Ook de 24 Break sneuvelde al in het ontwikkelingstraject. In 1967 trok Citroën de stekker er helemaal uit. Er zouden nooit meer Panhard personenuto’s gebouwd worden.
09-Panhard-24BT-Cabriolet-1
Deze 24 cabriolet is dan ook geboren uit een privé initiatief!
Modern inderdaad, deed Volkswagen heel opgewonden over de in de koplamp geïntegreerde knipperlichten, had mijn 24ct dat allang. De gloednieuwe Mitsubishi galant van de overbuurman bezat een kleine lucht inlaat boven de bumper, had mijn 24ct ook allang, een dan heb ik het nog niet over de centrale lucht verdeler van de, de in hoogte verstelbare stoelen, de dashboard kast verlichting, de verlichting in de deuren op de straat als je uitstapte. Etc etc etc. 24CT een ijzersterk nummer.
Hallo, prachtige foto’s. Heb vroeger nog regelmatig aan dit merk gewerkt. Ik was mekanieker in een garage Citroen van1961 tot 1985; was toen amper 15jaar toen ik begon.
Ik ben altijd een beetje verliefd geweest om deze “sportwagen”.
deze namiddag kreeg ik een bericht van een mogelijke aankoop van het type Z of X door een vriend ., misschien een reden om contact te houden?
Vele groeten
Leopold Vandevyvere
Lichterveldestraat 47
8610 Kortemark
Belgie
vandevyvere.leopold@skynet.be
Mijn vaders droomauto in de jaren ’60. Helaas te duur, hij moest zich “behelpen” met een PL17.