1936:  De Panhard Dynamic

 

In 1936 kwam Panhard met de Dynamic. De nog wat hoekige lijnen van zijn voorganger, de Panoramic waren ingewisseld voor een futuristisch ogende carrosserie met lange soepele lijnen. De gekromde ruitjes in de A stijlen bleven gehandhaafd. De auto bood op twee brede banken plaats aan drie personen voorin en drie personen achterin. Het stuur en dus ook de chauffeur zaten in het midden!

Ook technisch gezien deed Panhard met de Dynamic een stap vooruit. Het ladderchassis was in de ban gedaan en de auto had een geheel zelfdragende carrosserie die in de eigen carrosseriefabriek in Orleans vervaardigd werd. Deze bouwwijze was, alleen voor grote series, goedkoper en leverde bovendien een lichtere, stijvere constructie op. Gezien het beperkte aantal (2581) dat uiteindelijk gebouwd zou worden valt te betwijfelen of de nieuwe bouwwijze voor Panhard uiteindelijk voordeel heeft opgeleverd.

Er werden diverse carrosserieën geleverd met een wielbasis van 2,60 of 3,00 m en lengtes van 4,75 of 5,5 m.. De motor bleef wel de traditionele zes cilinder Sansoupape, maar er werd een modern hydraulisch remsysteem met gescheiden circuits gemonteerd en ook de vering werd geperfectioneerd. Zoals gebruikelijk werd de auto op de achterwielen aangedreven en met een twee en een halve liter SS motor liep de auto, afhankelijk van het gekozen chassis- en motortype  zo’n 130 km/u.

 

1 Reactie

  1. L.A.J.A. van oosterwijck

    Hoe is het mogelijk dat de Panhard et Levassor Dynamic carrosserie, gemaakt vanaf eind 1935, uit de carrosseriefabriek in Orleans komt? Panhard et Levassor heeft dat bedrijf in 1934 verkocht aan André Citroen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland