De Panhard “Tigre” nokkenassen.
Er bestaan drie verschillende “Tigre” nokkenassen, nl:
1. De ‘Tigre’ nokkenas voor de M5 motor (50CV, 1959-1962). Deze nokkenas is te herkennen aan de op het uiteinde ingeslagen letter T. In de M 5 motoren worden ook ‘gewone’ nokkenassen gebruikt, ze zijn te herkennen aan de ingeslagen ‘M’.
Het kleppendiagram is:
Inlaatklep opent 32 à 37 graden vóór het BDP
Inlaatklep sluit 62 à 69 graden vóórbij het ODP
Uitlaatklep opent 62 à 69 graden vóór het ODP
Uitlaatklep sluit 32 à 37 graden voorbij het BDP
2. De nokkenas voor de M6 Tigre B en de M8 S motoren (60CV, 1963 – 1964). Deze nokkenas is te herkennen aan de op het uiteinde ingeslagen letter S.
Het kleppendiagram is:
Inlaatklep opent 42 à 46 graden vóór het BDP
Inlaatklep sluit 52 à 56 graden vóórbij het ODP
Uitlaatklep opent 52 à 56 graden vóór het ODP
Uitlaatklep sluit 42 à 46 graden voorbij het BDP
3. De nokkenas voor de M8 S en de M10 S motoren (60CV , 1965 – 1967). Ook deze nokkenas is met een S gemarkeerd doch deze S is niet ingeslagen maar geschreven met een ‘crayon électrique’. Je komt hem tegen op de 24 CT en BT modellen van 1965 tot 1967.
Het kleppendiagram is:
Inlaatklep opent 42 à 46 graden vóór het BDP
Inlaatklep sluit 52 à 56 graden vóórbij het ODP
Uitlaatklep opent 55 à 56 graden vóór het ODP
Uitlaatklep sluit 46 à 48 graden voorbij het BDP
De nokkenassen 2 en 3 onderscheiden zich dus van elkaar door zowel de markering met een iets andere ‘S’ als door een wat andere timing van het openen en sluiten van de uitlaatklep.
0 reacties