Panhard & Levassor 1890 – 1910
1890 Panhard & Levassor 1
De foto is gedateerd 1890 en de wagen is een prototype van vóór de serieproductie die in 1891 startte. De motor zit hier nog in het midden van het voertuig.
1890 Panhard & Levassor
Hier het vorige voertuig maar dan bemand, met o.a. Emile Levassor aan de helmstok. Het stuur zoals wij dat nu kennen werd pas tegen 1900, door P&L geïntroduceerd.
1891 Panhard
De voorvader van alle automobielen. Hij liep op ‘pétrole’ en werd in serie geproduceerd, maar verder leek hij nog meer op een rijtuig dan op onze huidige auto’s.
1891 Panhard & Levassor Abbé Gavois
Deze abt was er vroeg bij, de auto dateert zeker uit de eerste serie, maar de foto is duidelijk later genomen.
1891 Panhard Tanken L’abbé Gavois, curé à Amiens
Hier dezelfde abt nogmaals, maar nu in 1928 bij de benzinepomp. Een andere foto die van dit voertuig bekend is dateert uit 1929, wanneer de abt met zijn inmiddels verouderde wagen over de Champs Elysees ‘scheurt’. De auto heeft het overigens tot 1930 volgehouden
1893-Emile-Levassor-en-Hippolyte-Panhard
En weer zit Emile Levassor aan de helmstok, naast hem zit de Hippolyte Panhard, de zoon van René Panhard.
1892 Panhard & Levassor 1
Een dakje tegen de regen? Een beschutting tegen de zon? Er was in elk geval behoefte aan luxe.
1894 Panhard & Levassor No.13 Paris Rouen Hippolyte Panhard
Panhard & Levassor deed vanaf het allereerste begin mee aan allerlei races en prestatieritten. Deze foto zou, met Emile Levassor weer aan de helmstok, tijdens de rit Parijs – Rouaan in 1893 genomen zijn.
1900 Panhard & Levassor
De beroemde raceauto van de ‘fabrieksrijder’ René de Knyff kwam in Enngeland terecht en werd daar geciviliseerd met een Napier motor en een echt stuur i.p.v. e vroegere helmstok.
1895 Panhard & Levassor eerste in Engeland
Een van de vele foto’s waaruit blijkt dat P&L ook in vele buitenlanden een toonaangevend merk was.
1901 Panhard & Levassor Paris-Berlin
Ook hier weer een getuigenis van de vroege race activiteiten van P&L
1902 Panhatrd & Levassor Centaure 15CV carr. Labourdette
In 1902 bouwde P&L al voertuigen die op ‘echte’ auto’s, begonnen te lijken. Ook stapte men toen af van het inbouwen van op Daimler patenten gebaseerde motoren. Deze 15CV , 3.296 cc auto had een in eigen beheer, door Krebs ontworpen “Centaure” motor, die nog wel gewoon kleppen had. De carrosserie is van Henri Labourdette.
1903 Panhard & Levassor ‘Ardennes’ 70HP
Voor speciaal gebruik, zoals het op ‘Circuit des Ardennes’ maakte P&L ook auto’s.
1903 Panhard 70 CV Parijs Madrid
P&L deed natuurlijk ook mee aan de race tussen Parijs en Madrid. Bij deze rit bleek dat de grotere vermogens/snelheden te veel waren voor de toenmalige wegen en maatschappij. Na de eerste etappe (tot Bordeaux) en een flink aantal doden onder zowel coureurs als publiek, werd de race afgelast!
1905 Panhard & Levassor Type Q-50CV
Een typisch voorbeeld van de stijl van P&L vóór de tweede wereldoorlog: groot en luxe!
1906 Panhard & Levassor 50HP 10 liter Koning-Alphonse-XIII-Spanje
Het topmodel van Panhard uit 1906: de 50HP met een 10.560 cc 4-cilinder motor. Een voertuig voor koningen! Hier met Koning Alphonse XIII van Spanje tijdens een Auto Concourse ter gelegenheid van het huwelijk van de Vorst. Een burgermeisje reikt hem een glas water aan…
1907 Panhard & Levassor18HP Phaeton Scotland
Ook in Groot Brittanië was Panhard het meest vooraanstaande automerk. Hier een 18HP Phaeton in Schotland.
1909 Panhard & Levassor USA
Getuige deze foto verkocht P&L in 1909 ook al auto’s in de Verenigde staten. Dit is overigens een type waar ook de Franse President in reed, althans, gereden werd.
0 reacties