Militair Materieel (1905 – 2004)
Panhard heeft zich in de periode 1905 – 2004 ook bezig gehouden met het ontwerpen en bouwen van voertuigen voor het leger.Ze bouwden zowel vrachtwagens en artillerietrekkers als mitrailleur- en pantserwagens. Dit alles zoals Paul Panhard eens zei, “in het besef dat het onze zonen zijn die in deze Panhards de strijd zullen ingaan…”
Hiernaast een van de vroege militaire producten, een nog behoorlijk vreedzaam ogende automitrailleuse op basis van een gewone auto. De onderstaande radiowagen doet evenmin direct aan het slagveld denken.
Deze Panhard Chatillon trekker die in 1914 in de buurt van het slagveld gefotografeerd werd. Het was eigenlijk een gewone vrachtwagen met wat speciale eigenschappen die bewapend noch gepantserd was.
Een ander bijzonder militair voertuig uit de tijd van WO I (1915) is de röntgen wagen die van een extra motor + dynamo was voorzien om in de hoogspanning voor de röntgenapparatuur te voorzien
Begin jaren ’30 ontwikkelde Panhard de AMD 165 die enkele jaren later werd later doorontwikkeld tot de AMD 175. Deze pantserwagens waren eigenlijk ook nog gewone vrachtwagens die gepantserd en van bewapening voorzien werden. Ze werden vooral ingezet in Noord-Afrika. Hieronder links de 165 in een speciale uitvoering met radio apparatuur rechts de wat zwaarder bewapende 175.
AMD staat overigens voor: Automitrailleuse de Découverte.
In 1935 werd de radicaal nieuwe AMD178, in 1935 voor het Franse leger ontworpen: een zelfdragende pantser body met 4 x 4 aandrijving en een bemanning van 4. De AMD-178 werd bewapend met een Hotchkiss 25 mm anti tank kanon en een Reibel mitrailleur van 7,5 mm in een grote toren. Enkele exemplaren waren in 1940 zelfs met een 47 mm anti tank kanon en een nog zwaardere toren uitgevoerd.
Vóór de oorlog zijn er 376 stuks aan het Franse leger geleverd. Deze Panhards hebben in mei 1940 ook in Nederland tegen de Duitsers gevochten. In Zeeland, bij Breda en bij de Moerdijkbruggen. De AMD178 was superieur aan vergelijkbaar Duits materieel en kon, met een beetje geluk, zelfs een Duitse tank uitschakelen. Zijn snelheid, manoeuvreerbaarheid en hoge vuursnelheid moesten het (te) kleine kaliber kanon compenseren.
Een door een Duitse tank uitgeschakelde AMD178…
Na de oorlog, al vanaf 1944 nam Panhard de AMD178 opnieuw in productie, maar nu met een andere geschutstoren en een 4HL Dieselmotor. De benaming werd AMD178B. Deze pantserwagen in vooral in Frans Indochina, Vietnam gebruikt.
Panhard AM 40 P prototype Op 1 mei 1940(!) bestelde het Franse leger maar liefst 600 exemplaren van de AM 40P (Automitrailleuse Puissante) waarvan Panhard één prototype gebouwd had. Een buitengewoon ontwerp, acht aangedreven wielen, de middelste konden voor gebruik op de weg ingetrokken worden en een bemanning van slechts 2. Door de oorlog kon van productie helaas niets meer komen, het prototype werd naar Noord Afrika geëvacueerd en is daar verdwenen.
De EBR 75 (Engin Blindé de Réconnaissance) .
Het idee van de AM40P werd uiteindelijk toch doorontwikkeld. Het werd de EBR 75 waarvan de middelste wielen op dezelfde wijze konden worden opgetrokken en waarvan de wielen werden aangedreven door een 12 cilinder boxermotor. Het voertuig kon in twee richtingen rijden, daarvoor waren 2 bestuurders nodig, één om vooruit te rijden en één voor de tegenovergestelde richting.
De EBR werd met een ‘echte’ Panhard motor uitgerust, een luchtgekoelde boxer, maar dan wel een met 12 cilinders
In 1970 werd een EBR die van zijn geschutstoren was ontdaan, gebruikt om de kist met daarin het lichaam van Charles De Gaulle naar het kerkhof te brengen. (Foto’s uit Paris Match)
Nadat in 1967 een einde kwam aan de productie van automobielen voor civiel gebruik, bleef Panhard voertuigen voor militair gebruik produceren zoals de AML60 en de hieronder afgebeelde VBL (voiture blindé légère)
Voor meer informatie over de in later jaren door Panhard geproduceerde voertuigen, zie Catalogus Militaire
In 2004 kwam een einde aan de productie van militair materieel onder de merknaam Panhard, zie voor details daarover onder de geschiedenis van het merk.
0 reacties