Motorolie voor onze Panhard’s

De oorsprong van de Panhardmotor ligt in de tweede wereld oorlog. Hij is ontworpen door ingenieur Delagarde die een verwoed motorrijder was. Vandaar dat de motor veel eigenschappen van een motorfietsmotor heeft. Het feit dat de man in de Panhard fabriek God de vader genoemd werd geeft al aan dat er over het gebruik van excentrieke technieken niet gediscuteerd hoefde te worden.
Heeft God de vader gelijk gehad ??
Het gebruik van deze excentrieke technieken heeft er in elk geval voor gezorgd dat we zelfs 70 jaar na de geboorte van deze motor nog fatsoenlijk mee kunnen komen met het verkeer. Ook heeft hij een motor ontwikkeld die zuinig met brandstof omgaat en toch een hoog vermogen levert. Dat kun je niet zeggen van veel concurrenten uit die tijd met een zelfde of iets grotere cilinderinhoud.

Het is echter wel zo dat de smering bij een Panhardmotor altijd gebrekkig is geweest.

  • De opbrengst van de oliepomp is gering en de oliedruk is laag.
  • De motoren van het type M5, M6 en de meeste M8 motoren hebben geen bronzen bus in het drijfstangoog, een belangrijke oorzaak voor het vastlopen van de pistonpen in de drijfstang.
  • Er is geen oliefilter en de olie inhoud is gering.
  • De motorolie die langs de rollagers lekt word door slingerplaten, gemonteerd op de krukas, gebruikt om de pistonpen en de drijfstanglagers te smeren. De slingerplaten raken na ca. 30.000 kilometer vervuild en dienen dan gereinigd te worden.
  • De lagers van de torsiestaven worden slechts op een punt belast en slijten daar ook sterk .

Geen voordelen dus.
Echter, door de verbetering in kwaliteit van de huidige motoroliën kunnen we op dit vlak grote verbeteringen verwachten. Ik gebruik in een Panhardmotor de hoogwaardige semi-synthetische PENN-GRADE 1® V2 4-Stroke Motorcycle Oil SAE 20W-50 motorolie van Brad Penn die veel zink bevat. De hoge concentratie “zink” (zinc dialkyldithiophosphate ZDDP) die daarin aanwezig is zorgt voor buitengewone anti-slijtage eigenschappen.
Ik ben zeer tevreden over deze motorolie. De motor is merkbaar stiller en de grote concentratie aan ZDDP voorkomt vastvreten van de pistonpen in de drijfstang. Ook de slijtage van de lagers van de torsiestaaf-klepbediening is aanmerkelijk minder. Het valt me ook op dat de motor inwendig heel schoon blijft .
Ik houd een interval van olieverversen aan van 2500-3000 km of 1 x per jaar.

Pierre Peters

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland