Noodreparatie aandrijfas

Tijdens het demonteren van een aantal oude aandrijfassen trof ik een as aan waarvan de binnen en buitenbus aan elkaar gelast waren. Dat dit niet zo netjes gebeurd was gaf aan dat het een noodreparatie was geweest. Het gevulkaniseerde rubber tussen de binnen en buitenbus had losgelaten.
Als dit tijdens het rijden gebeurt kom je dus stil te staan vanwege de differentieelwerking.
Om, wanneer dit onderweg gebeurd, de binnen en buitenbus provisorisch weer met elkaar te verbinden heb ik het volgende bedacht.
Monteer een stuk ketting (3/4-7/16) om de dikke buis. In het koppelblok (16mmX20mm) draai je een bout van m10X40, met een punt. Als je dan stevig doordraait gaat de bout dwars door beide buizen. Na deze handeling kan je weer verder rijden, wel wat rustig optrekken, en niet te hard rijden vanwege de onbalans, maar thuiskomen doe je zeker.
Na het vervangen van de aandrijfas, de bout er uit draaien, de ketting losmaken, bout + blok losdraaien, bout doorzagen (de draad is stuk) en een nieuwe bout monteren. Het hulpstuk weer in de kofferbak voor een volgende keer…
Voor de ‘doorrijders’ heb ik 10 van deze hulpstukken gemaakt, voor een klein bedrag bij mij te koop.

Jelle Bethlehem
072-5154975

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Panhard Automobielclub Nederland