Een oliekoeler op het filter

 

Er rijden binnen de club inmiddels een flink aantal Panhards rond die voorzien zijn van een oliepomp van Alain Lauffenburger. Die pomp geeft een grotere opbrengst en is gecombineerd met een extern oliefilter bij dat op het voorframe wordt gemonteerd.

Ik ben erg tevreden over de combinatie: niet alleen ben je verlost van dat te vaak opflikkerende en stressbevorderende oliedruklampje bij lage toerentallen, ook kun je een langer interval aanhouden tussen de olieverversingen. Volgens Lauffenburger zelfs eens per 7000 kilometer. Ook denk ik dat de slingerplaten op de krukas nu minder snel zullen dichtslibben. Maar het bewijs voor die theorie laat nog even op zich wachten: volgens fabrieksvoorschrift moet je die platen elke 30.000 km reinigen en het kan nog wel een paar jaar duren voor ik daaraan toe ben. Is er misschien iemand al zover? Tenslotte: het filter hangt in de rijwind en zorgt dus ook voor wat extra koeling van de olie (behalve als je stilstaat in de file).

Maar nu is er nog meer goed nieuws: bij Amazon is een gadget te koop dat het oliefilter ook nog upgradet tot echte oliekoeler! Dat alles voor slechts € 23,67. Voor dat luttele bedrag komt dat ding binnen een week of drie helemaal uit China in de postbus, inclusief verzending. Het product is even simpel als doeltreffend: een bus met koelribben die om het oliefilter wordt geschoven en die, na wat geknoei, met twee boutjes kan worden vastgezet. Past op de meeste oliefilters en in ieder geval op het door Lauffenburger voorgeschreven Bosch filter. Ik moet nog even uitrekenen hoeveel koeloppervlak het oliefilter nu extra krijgt maar ik denk dat je op ongeveer op een verdrievoudiging kunt rekenen. Disclaimer: als je stilstaat in de file heb je er weinig aan behalve bij de vroegere modellen met slagersmes.

Ik ga er in ieder geval komend voorjaar mee rijden en neem de thermometer mee!

Siewert Pilon

 

3 Reacties

  1. Joannes Collette

    Leuk idee!

    Antwoord
  2. Erik de Jonge

    Hoe is de warmteoverdracht van deze koeler op het filter? Een luchtspleet van een paar tienden mm zorgt er al voor dat het nauwelijks een koelend effect heeft. De filters zijn al niet perfect rond en waarschijnlijk taps als ze uit de doos komen. Bij het monteren met zo’n kettingtang worden ze er ook niet ronder op. Misschien houdt zo’n los zittende bus om een filter heen wel juist warmte vast. Maar het staat wel interessant natuurlijk….

    Antwoord
    • Marc

      Waarom zou je de cartridge monteren met een kettingtang? Elke monteur weet toch dat je die handvast moet zetten? De kettingtang is voor wanneer het na gebruik niet meer los wil.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland