Hoeveel vervroeging en bij welk toerental?
Het afstellen van de ontsteking, bij stilstaande motor is voor veel Panhardist en geen probleem en de afstelling wordt meestal in ‘tanden van het vliegwiel’ uitgedrukt. In de onderstaande tabel vind je de waarden in (krukas)graden in de kolom ‘Voorinstelling krukas’ maar je vind in de tabel ook nog wat er bij diverse toerentallen met de voorontsteking gebeurd.
Het laatste vind je ook nog eens in de originele Panhard grafieken daaronder.
N.B. De genoemde toerentallen slaan op de omwentelingssnelheid van de verdeler, de krukas draait dan twee keer zo snel!
Panhard |
Jaartal |
Voorinstelling vervroeging in krukasgraden |
Centrifugaal vervroeging / RPM verdeler |
Vacuüm vervroeging / ° verdeler |
||||||
2° |
5° |
max ° |
2° |
5° |
7° |
10° |
Max ° / mm Hg |
|||
PL17 |
1964 |
16° |
1100 |
1750 |
7° à 2000 |
100° |
120° |
140° |
150° |
15° à 200 mm Hg |
PL17 Tigre |
1959 |
29° |
100° |
120° |
140° |
150° |
15° à 200 mm Hg |
|||
24C – 24BA |
1963 |
17° |
1000 |
1750 |
7°30 à 2000 |
100° |
120° |
140° |
150° |
15° à 200 mm Hg |
24CT |
1963 |
17° |
1200 |
2000 |
5° à 2000 |
100° |
120° |
140° |
150° |
15° à 200 mm Hg |
24BT |
1963 |
29° |
100° |
120° |
140° |
150° |
15° à 200 mm Hg |
De fabriekstabellen betreffende de toerental- en vacuümafhankelijke vervroeging.
0 reacties