Hoeveel vervroeging en bij welk toerental?

Het afstellen van de ontsteking, bij stilstaande motor is voor veel  Panhardist en geen probleem en de afstelling wordt meestal in ‘tanden van het vliegwiel’ uitgedrukt. In de onderstaande tabel vind je de waarden in (krukas)graden in de kolom ‘Voorinstelling krukas’ maar je vind in de tabel ook nog wat er bij diverse toerentallen met de voorontsteking gebeurd.
Het laatste vind je ook nog eens in de originele Panhard grafieken daaronder.

N.B. De genoemde toerentallen slaan op de omwentelingssnelheid van de verdeler, de krukas draait dan twee keer zo snel!

Panhard

Jaartal

Voorinstelling vervroeging in

krukasgraden

Centrifugaal vervroeging /

RPM verdeler

Vacuüm vervroeging / ° verdeler

2°

max °

2°

5°

7°

10°

Max ° / mm Hg

PL17

1964

16°

1100

1750

7° à 2000

100°

120°

140°

150°

15° à 200 mm Hg

PL17 Tigre

1959

29°

     

100°

120°

140°

150°

15° à 200 mm Hg

24C – 24BA

1963

17°

1000

1750

7°30 à 2000

100°

120°

140°

150°

15° à 200 mm Hg

24CT

1963

17°

1200

2000

5° à 2000

100°

120°

140°

150°

15° à 200 mm Hg

24BT

1963

29°

     

100°

120°

140°

150°

15° à 200 mm Hg

 

De fabriekstabellen betreffende de toerental- en vacuümafhankelijke vervroeging.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland