Overschakelen van DOT 3/4 naar DOT 5 remvloeistof

Wat is DOT 5.?
Dot 5 is een remvloeistof is op basis van siliconen die niet hygroscopisch is. Hierdoor neemt het geen water op en wordt fading en corrosie voorkomen.

Traditionele remvloeistoffen
Er bestaan talloze soorten en kwaliteiten remvloeistof waarvan je de soort en eigenschappen via de DOT initialen kunt achterhalen. Het Amerikaanse ministerie van transport heeft dit DOT systeem ingevoerd. Het merendeel van deze remvloeistoffen is sterk hygroscopisch (d.w.z. ze nemen vocht op uit de atmosfeer) en corrosief (d.w.z. roest bevorderend), De kwaliteit van de klassieke remvloeistof is in de loop van de tijd meer en meer verbeterd. Het kookpunt van de vloeistof werd verhoogd (DOT 3: 200 graden Celsius; DOT 4: 230 graden Celsius en  DOT 5.1: 263 graden) en daardoor bleef de vloeistof z’n kwaliteit ook bij hogere temperaturen behouden. Dit is belangrijk want als de warmte afgifte van de remmen zo hoog wordt dat de remvloeistof aan de kook komt, vormen zich, net als in kokend water, dampbelletjes in het remcircuit. Die belletjes in de vloeistof zijn samendrukbaar daardoor gaan de remmen sponzig aanvoelen en neemt de remwerking af, soms tot nihil. (dit noemt men fading).
Als gevolg van de wateropname daalt in de loop van de tijd het kookpunt van een remvloeistof sterk en veroorzaakt dan ook fading. Autofabrikanten adviseren daarom zo’n eens in de twee à drie jaar de remvloeistof te verversen.

DOT 5 op siliconenbasis
DOT 5 is een remvloeistof op siliconenbasis, het is niet hygroscopisch en daardoor ongevoelig voor vocht, het kan hogere temperaturen goed weerstaan(kookpunt: 260 graden). Maar het mengt niet met remvloeistoffen uit de overige DOT klassen. Dit betekent dat dat in een remsysteem dat met Dot 5 wordt gevuld, geen restjes van de voormalige remvloeistof mogen zijn achtergebleven. Is dat wel het geval dan wachten u grote problemen en niet alleen bij het ontluchten. Zelfs goed doorspoelen van het remsysteem kan dergelijke problemen niet altijd voorkomen. Eigenlijk betekent dit dat alleen volledig vernieuwde remsystemen met Dot 5 zouden moeten worden gevuld.
Dot 5 is in tegenstelling tot de andere remvloeistoffen niet agressief voor uw lak!

Overstappen op DOT 5
Als u nu besluit om zelf de remvloeistof te vervangen, moet u de wagen goed beschermen tegen knoeien en druppen, want de bijtende DOT 3, 4 of 5.1 tast gemakkelijk lak en metaal aan. Daarom is het karweitje van het aftappen een delicate procedure waarbij u zeer voorzichtig te werk moet gaan. Het schoonmaken en doorspoelen van het remsysteem en vraagt daarna een volledige demontage, dus weet waar u aan begint. Anders ligt het wanneer u het remsysteem toch al vernieuwd heeft, dan is overstappen op DOT 5 zonder meer een aanrader.

Ervaringen
De remmen van de 24BT waren net als de rest van de auto aan een totale revisie toe. De oude remvloeistof werd afgetapt, het systeem geheel gedemonteerd en gereinigd, alle rubbers, remslangen en remleidingen werden vervangen en na montage werd het systeem gevuld met Dot 5. Het ontluchten ging moeizamer dan verwacht, wellicht als gevolg van de hogere viscositeit van 5.0?
Het resultaat was een prima remmende auto, waarvan de komende jaren de remvloeistof niet hoeft te worden vervangen.

Conclusie:
Dankzij de niet verouderende kwaliteiten hebben we met DOT 5 een remvloeistof die veel langer meegaat dan de conventionele remvloeistoffen. U kunt het in Nederland bij iedere goede handel in automaterialen vinden, o.m. onder de naam “Eurol DOT 5” voor zo’n €15,- /250 ml.

 

8 Reacties

  1. Geert Bakker

    Bij het overstappen naar DOT 5 in het remsysteem worden grote problemen voorspelt als er restjes van de oude remvloeistof in zouden zitten. Maar wat voor problemen zich kunnen voordoen lees ik nergens. Alle pakkingen op rubberbasis zouden m.i. toch gebaat zijn bij remvloeistof op siliconenbasis, het nagenoeg perfecte onderhoudsmiddel voor rubberonderdelen.

    Antwoord
    • Saks

      Hoi Geert, oude restjes gaan ‘klonteren’ met dot5 waardoor de boel kan verstoppen. Gewoon alles demonteren, goed schoonmaken en weer netjes in elkaar zetten.

      Antwoord
  2. Marc

    Moeten de bestaande rem leidingen dan ook van de auto af, of volstaat goed flushen met water om daar de Dot 3 resten er allemaal uit te halen? Bedankt, Marc

    Antwoord
    • Cees Eekhout

      Niet met water maar alles reinigen met spiritus wordt geadviseerd.

      Antwoord
  3. Joost van noorden

    Hallo Marc,
    Ben ook bezig mijn Panhard om te zetten van DOT 4 naar siliconen DOT 5. Ik heb de leiding van voor naar achter laten zitten en verschillende malen gespoeld met spiritus. (dus niet met water) . Daarna heb ik deze leiding 3x gespoeld met siliconen olie.

    De overige leidingen gedemonteerd en die vervang ik door nieuwe. Zo ook vervang ik alle flexibele slangen door nieuwe. Voor de rubberringen in de zuigers wil ik nieuwe exemplaren van Viton.

    De hoofdremcilinder is van VW en ook nieuw.
    Zal nog wel even duren voordat alles gemonteerd is.

    Antwoord
  4. Rami

    Ik heb een tijd geleden van m’n motor de olie vervangen van D4 naar D5. Alle leidingen vervangen door ‘stalen’ remleidingen en de remklauwen uitelkaar gehaald en de o-ringen/keerringen ook vervangen. De boel ontlucht en 5 jaar later,nog steeds goede druk. beste stap ever!

    Antwoord
  5. Jelle Bethlehem

    Beste siliconen olie gebruikers,houdt er rekening ing mee dat dit niet overal te koop is.ik kwam hiermee in de problemen op vacantie er was wat lekage bij een van de remtangen van mijn 24,en ik wilde een flesje siliconen rem olie, pas na een lange zoektocht kwam ik bij een harly cervice terecht(daar zit het std in). hierna remde het weer een stuk lekkerder. op zich was het geen probleem ,maar in de bergen gebruikte de 24 meer dan op de snelweg. dus sindsdien heb ik het spul in de auto .

    Antwoord
  6. Bart

    Hallo, Tweede helft jaren ’90 had ik besloten de oorspronkelijke minerale remolie in mijn remsysteem van mijn Nekaf-jeep te vervangen door blauwe siliconen remolie (DOT 5), aangekocht in een bus van 5L van het Amerikaanse leger. Men vertelde me dat dit beter was dan de minerale en het systeem er eerst gewoon eens mee moest spoelen. ik heb toen alles laten zitten en dus het gehele systeem daarmee eens goed gespoeld langs de remcilindertjes. Daarna gevuld met DOT 5 en meer dan 20 jaar mee gereden zonder problemen of echt naar om te kijken. Sommigen wezen mij ook op de aantasting van de rubberonderdelen maar daar heb ik toch niets van geweten. 4 jaar geleden het hele systeem eens vernieuwd en terug DOT 5 in gedaan. Bij mij komt er niets anders meer in en ik raad het iedereen sterk aan. Zo, dit voor wat mijn persoonlijke positieve ervaring is met deze remolie. Succes ermee!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland