Valse lucht

Een veel voorkomend probleem bij een Panhardmotor is het aanzuigen van valse lucht door de inlaat aanzuigbuizen.
Het aanzuigen van valse lucht kan grote motorschade opleveren en in elk geval een slecht lopende motor.
Door het aanzuigen van een arm mengsel, aan de zijde van een luchtlek, treed een sterke verhoging op van de temperatuur en worden met name de kleppen zwaar belast. Het loskomen van een klepzitting en het afbreken van een klep kan hierdoor worden verklaard. Ook zal de motor “bokkig “ lopen wat uiteraard erg onprettig is.
Het is dus zeer belangrijk dat men dit onderdeel regelmatig controleert!
Men kan eenvoudig constateren of de motor valse lucht aanzuigt door tijdens het stationair lopen van de motor op elk punt ( dus aanzuigflens cilinderkop en aansluiting op het inlaatspruitstuk ) wat remmenreiniger te spuiten. Blijft de motor normaal stationair lopen, dan is er niets aan de hand; echter, gaat de motor verhoogd stationair draaien, dan zal er sprake zijn van het aanzuigen van valse lucht.
Om dit te verhelpen kan men dan het beste de gehele inlaat inclusief carburateur demonteren .
Aan de zijde van het inlaatspruitstuk monteert men dan nieuwe O ringen en de inlaatbuizen kan men het beste insmeren met vloeibare pakking. Ik gebruik hiervoor Innotec Easy Gasket. Deze vloeibare pakking is bestand tegen benzine.
Pers ook voor montage de bevestigingsflenzen aan inlaatzijde recht en trek de moeren kruislings aan. De flenzen zijn vaak vervormd door het te vast aandraaien.
Vervolgens controleert men nogmaals met remmenreiniger of de motor geen valse lucht trekt.

Pierre Peters

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Panhard Automobielclub Nederland