De Klassieke Panhards, de Sans Soupapes (1910 1940)

Het tijdperk van de klassieke Panhards, het hoogtij van de Sans-Soupapes, de kleppenloze oftewel schuivenmotor.

Het begon allemaal in december 1910 toen Panhard op de Salon van Parijs de Sans Soupapes introduceerde. Midden op de stand stond een kolossaal model van de Sans Soupapes om de werking van dit tot dan onbekende systeem te tonen. Er om heen staan de eerste Sans Soupapes: de X7 met cardanas en de U9 met kettingen, beide met dezelfde motor: de 4.398cc 4-cilinder 20CV K4F. Dezelfde maand nog worden er 132 Sans Soupapes verkocht!

1910_introductie_sanssoupapes

De keuze van Panhard voor de Sans Soupapes wordt definitief in 1924 als de laatste Panhard zonder deze motor uit productie gaat. Van dan tot 1944 zal Panhard uitsluitend Sans Soupapes bouwen. De keuze heeft vergaande gevolgen, door de kostbare productie methoden drijft Panhard als vanzelf naar de hogere en hoogste prijsklassen. Er worden wel kleine Sans Soupapes geïntroduceerd, maar die zijn in verhouding te duur om te kunnen concurreren met de andere merken met gewone motoren.
De (bijna) kleinste is deze 10HP Torpédo uit 1922, toen te koop voor zo’n 25.000 francs, terwijl een vergelijkbare Citroën (de A) 14.000 francs kostte. De kwaliteit van Panhard was veel beter, maar het prijsverschil toch te groot.

1922_x37-10hp_torpedo

Op dus naar de grotere klassen.1929 Een net van een fraaie corrosserie (Cab-Spyder) voorziene 28CV staat op de foto.

1929_28cv_cab_spyder

Een 6CS op de foto bij de Nederlandse importeur De Graaf. Het jaar is 1931.

1931_6cs_graaff

In 1934 deed de Panoramique haar intrede. Deze bijzondere carrosserie zorgde voor een onbelemmerd uitzicht. De dubbele maar zeer smalle voorruitstijlen en het gebogen ruitje ertussen zorgden ervoor dat er geen dode hoek meer in het uitzicht zat. Op de foto een 6CS op een Concours d’Élégance, gepresenteerd door mevrouw Kow, de echtgenoot van Alex Kow die alle reclame’s voor Panhard tekende. Let ook op de Panhard trapauto…

Tussen traditie en modernisme: de Dynamic, de laatste klassieke Panhard.

1938_dynamic

Een curieuze foto uit 1943, midden in de oorlog. Op een binnenplaats van de Panhard fabriek staan een Dynamic van het laatste model en de Panhard uit 1893 waarmee in dat jaar een rit van Parijs naar Nice is gemaakt. Vijftig jaar zijn vergleden.

1893_1943

peterbreedlogocitroenkuiper