De condensator restaureren

 

Hoewel de elektronische ontsteking ook bij onze oude Panhards steeds meer ingang vindt, rijden velen en zeker de die-hards van de originaliteit, met de originele, heel conventionele ontsteking. Bezwijken er onderdelen van het systeem dan zijn nieuwe bobines, puntjes en condensatoren nog steeds goed leverbaar en tot op heden zijn er geen klachten over de kwaliteit van nieuwe bobines en ontstekingspuntjes, bij condensatoren ligt het wel eens anders. Zowel de betrouwbaarheid als de originele uitstraling vallen nog wel eens tegen. Ook originele en dus oude condensatoren, die nog geen klachten opleveren zijn veelal aan het einde van hun levensduur. De capaciteit is dan afgenomen, ze lekken (elektriciteit) en kunnen zo maar de geest geven. Tijd dus om zelf maar eens zo’n oude condensator te restaureren. We gaan dat doen door de oude ‘condensator’ leeg te halen en vervolgens de lege behuizing te vullen met een nieuwe, kwalitatief hoogwaardige condensator. Een klusje dat geen problemen oplevert doordat een moderne condensator met de juiste eigenschappen, veel kleiner is dan de ‘oude’ condensator die we uit zijn huls zullen halen.

Wat hebben we nodig:

  1. Een originele condensator waarvan de behuizing intact is, het innerlijk doet er niet toe.
  2. Een nieuwe condensator van 0,22µF met een flinke doorslagspanning, denk aan zo’n 800 volt, die bovendien een lage verliesweerstand heeft. Het klinkt ingewikkeld, maar in de elektronicahandel zijn dergelijke condensatoren heel normale en goed leverbare producten. Iedere MKP condensator van 0,22 µF / 850V voldoet
    maar a
    ls je googled op MKP1839422084HQ, dan kom je bij de firma Farnell uit die voor minder dan € 5,- zo’n ding aanbiedt. Hiernaast een foto van die condensator samen de als auto onderdeel vermomde oude condensator.
  3. Epoxy twee componenten lijm.

We bestellen dus zo’n condensator, kopen de lijm en als we alles hebben gaan we aan de slag.

Allereerst boren we met een klein boortje gaatjes rondom de centrale aansluiting van de oude condensator. Het maakt niet veel uit hoe diep je boort, als je de behuizing maar spaart.

Vervolgens gaan we de inhoud, de feitelijke condensator, uit de behuizing trekken. Begin met aan de centrale aansluiting te trekken (moertjes er op draaien om schroefdraad te beschermen). Komt de aansluiting los van de inhoud, geen paniek, met een fretboortje of misschien wel een kurkentrekker gaan we verder totdat de huls helemaal leeg is en we maken hem goed schoon. Ook de centrale aansluitschroef van de condensator wordt goed schoongemaakt. Blijkt dit onderdeel te veel beschadigd dan kan hij vervangen worden door een M4 boutje van de juiste lengte.

De bedoeling is nu om de nieuwe condensator op de onderstaande manier in de oude huls onder te brengen.

Als eerste gaan we de condensatorhuls bij de opening aan de binnenzijde isoleren met een stukje tape. Dit is niet persé noodzakelijk, het is alleen een voorzorg om sluiting tussen de bovenste aansluitdraad (die straks bij het plaatsen van het deksel wat uit stuikt) en de huls uit te sluiten.

Nu maken we het deksel, het mooiste is om hiervoor een stukje bruine of zwarte kunststof te gebruiken, maar een stukje stevig bruin karton is, als we het later afwerken met wat heldere epoxylijm, ook bruikbaar. Het deksel moet precies in de opening van de huls passen, in het midden van het deksel maken we een 4 mm gaatje voor de centrale aansluitschroef. We monteren de aansluiting in het deksel en solderen een van de aansluitdraden van de nieuwe condensator er aan vast. De andere draad van de condensator wordt van binnen uit door een gaatje in de huls naar buiten gestoken en vervolgens vast gesoldeerd. Het makkelijkst is hiervoor de originele plek te gebruiken waar ook de vorige condensator vast zat, maar iedere andere plek op de huls is ook OK.


Nu is het tijd om de condensator zo ver mogelijk in de huls te duwen, zorg er wel voor dat genoeg ruimte tussen het deksel de huls blijft, want nu gaan de de huls helemaal vullen epoxyhars.

Ik gebruik hiervoor een twee componenten lijm uit de bouwmarkt, bijv. Bison Kombi. De verpakking is een dubbelspuit, dat maakt afmeten van de twee componenten overbodig.

Gewoon voldoende lijm in een mengbekertje spuiten, goed mengen en vervolgens de huls volledig vullen. Dan het deksel een klein stukje in de huls drukken, er ko mt dan lijm langs de randen omhoog. Als je karton hebt gebruikt wordt dat nu gelijk geïmpregneerd. Overtollige lijm wegvegen en de condensator 24 uur wegzetten. Daarna is hij klaar voor gebruik en wie ziet het verschil met een originele?

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland