Een Duits derivaat: de Dyna Wendler

 Panhard ontmoet Volkswagen!

In de jaren vijftig van de vorige eeuw is er een goede markt voor kleine sportwagens die veelal door gespecialiseerde carrossiers worden gebouwd. De Panhard Dyna X vormt een aantrekkelijk ontwerp dat niet alleen de Italiaanse haute couture onder de carrosserie bouwers weet te verleiden maar ook enkele minder bekende bedrijven waaronder het Duitse Wendler.

Voorkant: als een Porsche 365

Het bedrijf van Erhard Wendler, dat was gevestigd in Reutlingen, werd in 1840 opgericht als koetsenfabriek, vanaf 1920 werden er ook carrosserieën voor personen wagens gebouwd. Die omschakeling vond plaats onder leiding van de getalenteerde constructeur Helmut Schwandler. In het begin van de 20-er jaren werden een stuk of zestig carrosserieën gebouwd, in de jaren ‘30 liep da op tot ruim 250 stuks. Er werkten toen inmiddels ruim 100 vaklieden. Onder de clientèle bevonden zich vooral vooraanstaande Duitsers.

Na een noodgedwongen pauze vanwege de 2e wereld oorlog worden begin jaren ’50 de activiteiten weer opgepakt. Nu worden er carrosserieën gemaakt op basis van het zgn. “ponton ontwerp” een van een rechthoekig blok afgeleide vorm, die toen onder autofabrikanten furore maakte. In die jaren leidt dat tot een specialisatie van het bouwen van kleine series sportwagens; het bedrijf maakt echter ook vele prototypes voor de grote constructeurs zoals Adler, BMW, Mercedes, Bugatti, Fiat, Porsche, Bentley en Cadillac in totaal wordt er wel voor een 35 tal grote merken gewerkt.

Later gaat het bedrijf zich verder specialiseren in restauratieprojecten en in de bouw van gepantserde limousines. Helaas is, ondanks een fusie, het bedrijf in het begin van de 21-ste eeuw ter ziele gegaan.

Terug naar de Dyna X. Het is uiteindelijk in begin jaren ’50 een debutant, namelijk de Firma Völke, agent voor Panhard in Bäle , die Wendler vraagt om een cabriolet te ontwikkelen op basis van de Dyna X, met het doel deze in kleine serie te gaan produceren.

Het ontwerp, blijkbaar bij gebrek aan inspiratie, wordt een cocktail, de voorkant gebaseerd op een Porsche 365 en de achterkant op die van een Simca 9 Sport. De Porsche voorkant heeft wel een grote grill nodig om de nu voorin aanwezige motor van de nodige koeling te voorzien. Ondanks deze mélange vormt het ontwerp toch een elegant geheel.

De achterkant: typisch Simca 9

Het karkas van deze “Dyna Speciaal”, een assemblage van hout en metalen buizen, gebouwd op het chassis van de Dyna X, moest een ruime 2-zits cabriolet gaan worden.

De samenwerking van de carrossier Wendler en Panhard, begint officieel 20 juni 1952 met een brief geadresseerd aan Dhr. Paul Panhard, de CEO in die periode. De brief is een gevolg van het bezoek van Dhr. Bousset, medewerker van de directie van Panhard aan de ateliers van Wendler. Het enige dat Panhard aan het project hoefde bij te dragen was het leveren van de kale chassis met aandrijving. In de archieven staat vermeld dat er 27 stuks Panhard X87 break chassis zijn geleverd aan de firma Wendler . De afgebouwde wagens werden doorgeleverd aan de Zwitserse firma Wölkle die ze verder ging distribueren.

De Panhard-Wendler cabriolet wordt in 1953 op de autobeurs van Geneve gepresenteerd onder de naam “Dyna Speciale”, alleen op de flanken is het logo van de firma Wendler aangebracht.

Het is een goed gebouwde cabriolet, uitgerust met een 750 cc (3cv) blok en met een mooie afwerking van het interieur in imitatie leer. Van de 26 gebouwde exemplaren zijn er slechts 2 overgebleven waarvan zich er één in Frankrijk bevind en de ander in Nederland (bij wie?)

Het Franse exemplaar wordt vanaf 1975 in het automuseum van Colmar tentoongesteld maar is in de jaren ’80 doorverkocht aan een privé verzamelaar. Het verhaal is dat de auto toen geregistreerd stond als een 5cv met 4 zitplaatsen. De huidige eigenaar die in de buurt van Auvers sur Oise woont heeft de auto in de jaren ’90 geheel volgens de regels van de kunst gerestaureerd en in zijn originele staat teruggebracht (zie foto’s).

Tijdens de restauratie kwam men erachter dat de deurklinken, de koplampen en de rozetten van de bumpers afkomstig waren van Volkswagen. De nummerplaatverlichting en de wieldoppen waren echter weer van Porsche. Het cabriolet dak voorzien van binnenverlichting bleek identiek aan die van de Volkswagen Kever cabriolet.

De bedekking van de houten! dorpels, is gemaakt van aluminium. Ook de B-stijl en de ondersteuning van het cabrioletdak zijn van hout, dit laatste vind je overigens ook bij de Dyna Junior.

Dit artikel is een vertaling / bewerking van een artikel van Charly Rampal door Jaco de Boer

Hieronder vind je nog een gallery met alle foto’s op groter formaat.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland