Uitlaat, einddemper voor Panhard 24ct,

dubbel in, dubbel uit.

Op de laatste algemene ledenvergadering werd geklaagd over de prijs / kwaliteit van de standaard Panhard uitlaten zoals die tegenwoordig geleverd worden. De levensduur zou vaak maar twee jaar bedragen, een klacht die overigens niet nieuw is, in hele oude Koeriers wordt diezelfde levensduur genoemd. De keuze voor roestvrij staal lost dat op, maar dat is vaak lawaaiïg en in elk geval heel prijzig.
De derde weg is zelf een uitlaat maken, dat lijkt een enorm karwei, maar als je uitgaat van beschikbare en goedkope aftermarket  componenten, dan dat valt dat best mee.

De Belgische Marc Verhaegen koos die weg en bouwde zelf een einddemper voor zijn 24ct. Hij stuurde ons zijn recept, het is toegesneden op een 24CT met de M10S (dubbele pijpen), maar biedt ook voldoende handvatten om eens te proberen een enkelpijps constructie voor onze overige Panhards te maken.  Voor de kosten hoef je het niet te laten, Marc was uiteindelijk € 75,- kwijt. Denk niet dat zal wel een oude prijs zijn, ik heb het gecontroleerd en het klopt tot op de huidige dag.

Marc zijn relaas:

Er zijn ontelbare goedkope dempers beschikbaar op de markt, zo ben ik op zoek gegaan naar een einddemper welke qua vorm en functie het dichtst tegen het originele aanleunt.
Gekozen voor twee stuks achterdemper van Volvo van het aftermarket merk Walker. Deze bestaat intern voor de ene helft uit een voor- / resonantiekamer en de andere helft uit een absorptie demper, verder heeft hij een radiale ingang en een axiale uitgang, de diameter is 13cm.

Materiaallijst en gereedschappen:
2X demper Walker 06625
2X Uitlaat klemmen 45mm
2X metaalstaafjes of oude bouten
Lasapparaat, slijptol, klokzaag of decoupeerzaag,

Op de beide dempers op de kopse zijde maken we een voor 3 / 4 ronde opening met een klokzaag of
decoupeerzaag waarna we deze indrukken tot op 45°, dit fungeert als een interne deflector.

We zorgen dat de deflector op zijn plaats blijft zitten en lassen er een versteviging tussen.
Je kan de caviteit (resonatiekamer) zien door de opening.

We lassen beide dempers aan elkaar met een halfautomaat lasapparaat, zorg dat aansluitingen op één lijn staan met elkaar.
De gassen worden richting uitgang gedwongen door de interne deflectoren, indien er teveel overdruk zou ontstaan in één demper dan kan deze via de geboorde gaten nog een uitweg vinden via de andere demper.

Beugels en uitlaat pijpjes zijn gerecupereerd van de oude originele demper, let wel op de 5° kanteling naar beneden van de ingangspijpen bij het monteren / lassen van de beugels.

Het resultaat, de kostprijs is afhankelijk van de gekozen leverancier, in mijn geval totaal 75,00€ !
Mijn CT24 is van na 1964 en heeft geen y stuk, ik gebruik universele pijpen van 42mm
tot aan de achterdemper.

Is het een optie om wagens met enkele pijp aan te passen naar dubbele pijpen?
Wie neemt het voortouw?

2 Reacties

  1. Frans van Thor

    Een buitengewone slimme en perfecte oplossing, compliment!
    Je moet natuurlijk wel een beetje kunnen lassen.
    RVS duur? Hoezo, ik rij al meer dan 10 jaar met een RVS demper, wat is dan duur?

    Antwoord
  2. Dago

    Mooi opgelost. Mijn oplossing was een dwarsdemper van een Citroën DS te gebruiken als achterdemper. Vrijwel plug-and-play, ook goedkoop en met een veeeel langere levensduur dan de reproduktie uit Parijs…

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland