Een elektronische clignoteur

Bij de restauratie van hun Dyna vonden Pierre en George dat de richtingaanwijzers aan de zijkanten onvoldoende zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. Dat kan verbeterd worden door een sterkere lamp te monteren. Maar dat heeft konsekwenties voor de warmte, het plastic kan gaan smelten en de lampen zullen sneller gaan knipperen want de hittedraad clignoteur automaat werkt maar optimaal voor een belasting.
Daarom vroegen ze mij of ik eens een oplossing met LED-jes wilde bedenken.

Het voordeel is dat met oranje LEDs al het licht ook door de oranje kap naar buiten zal komen. Het nadeel is dat er alleen kleine oranje (goedkope) LEDs bestaan, dus dan moeten er wel een groot aantal worden toegepast. Dat geeft wel weer de vrijheid om die een gunstige opstelling te geven. Overigens zijn oranje LEDs veel minder efficiënt, helder, dan rode of blauwe, en dat vanwege de technologie.
Gekozen is voor twee rijen van 3 keer 5 oranje LEDs (zie fig. 1) Deze 30 LEDs vragen uiteindelijk 120 mA uit het 12 Volt systeem, ofwel ongeveer 1,5 Watt.

Door de veel kleinere stroom gaan de lampen nu juist veel langzamer knipperen. Daarvoor heb je dan weer een andere clignoteur automaat nodig, liefs een die onafhankelijk van de belasting werkt.
Een originele clignoteur automaat werkt met een hittedraad en een bimetaal. De lampstroom loopt door de hittedraad en de ontstane warmte doet een bimetaal buigen en daardoor schakelt een contact de stroom uit. Het bimetaal koelt af en maakt weer contact en de cyclus begint opnieuw. Met transistoren en een relais kan deze functie ook gerealiseerd worden, maar een relais is zo groot dat inbouwen in de bestaande behuizing niet makkelijk is.

Moderne componenten zijn kleiner en dan lukt die inbouw wel (zie fig.2). Dat gaat als volgt: Neem een CMOS bouwsteen HEF4060, een oscillator met een 4096-deler. Kies 4000 Hz voor de oscillator met drie kleine componentjes en uit de deler komt dan ongeveer 1 Hz. Daarmee kan een MOSFET worden geschakeld en klaar is de clignoteur automaat, zie fig.3 voor het schema. Voor ingewijden zit er een grapje in: het IC krijgt zijn voeding uit een condensator die “gebootstrapped” is.

 

Tenslotte ontbreekt er nog een hoorbare indicatie en die is ook eenvoudig toe te voegen. Door een kleine piezo buzzer aangesloten op de 4000 Hz uitgang van het IC kun je horen dat hij actief is. Er is alleen een klein gaatje in de kap nodig om het geluid te laten ontsnappen.Het resultaat is een clignoteur automaat die onafhankelijk is van de belasting, direct start en door het ontbreken van een hittedraad in serie en het prima schakelen van de MOSFET zo merkbaar meer licht uit de lampen laat komen..

Peter van Leeuwen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland