levitra rezeptfrei kamagra bijwerkingen vrouwen kamagra oral jelly najtaniej propecia increase muscle mass

PL17, Citroën staat er achter… (1959 – 1965)

Was de Dyna Z een echte doorbraak, de PL17 is toch meer een doorontwikkeling van de Dyna Z. De basis bleef het middendeel van de carrosserie van de Z. De eerste generatie PL17 modellen, de L1 (berline) en de L2 (cabriolet) weken daardoor alleen qua motorkap en achterklep echt van hun voorganger af.

                        PL17 L1 1959

De tweede generatie PL17’s, de L4 en L5, verschilden meer, zij kregen nu deuren die, veel veiliger, aan de voorzijde scharnierden. Stoelen en deurbekleding werden eenvoudiger en er kwamen clignoteurs onder de koplampen. Onderstaand Nederlandse model behield de clignoteurs aan de zijkant, die bij de Franse modellen verdwenen.                        PL17 L4 1961

De derde generatie de PL17 L6, die werd omgedoopt in “17”, had een verhoogde daklijn waardoor er meer hoofdruimte achterin kwam, een ander dashboard en andere achterlichtunits. Aan de voorzijde kwamen bumpers met een brede groef, andere clignoteurs, andere koplampranden en eenvoudiger sierlijsten. Het reservewiel verhuisde van de kofferbak naar de motorruimte. Ook de motor werd aangepakt: van 851 naar 848cc maar ook van 42 naar 50 PK en van 50 naar 60 PK voor de “Tigre” motor.

                      PL17B L6 1963

Tenslotte kwam er in 1964 ook een Break, deze had een langere wielbasis en dus véél ruimte voor passagiers of goederen.              PL17B Break 1963 

Verder werden er gedurende de hele productieperiode van de PL17 zowel cabriolets als besteluitvoeringen gebouwd die de evolutie van de berline gewoon volgden.

PL17 L6 Cabriolet

PL17 L6 Besteluitvoering

Panhard Automobielclub Nederland