Zuigerpen vastgelopen in drijfstang

Symptomen
Mijn Panhard PL17B had toen ik haar kocht, een jaar of 15 stil gestaan. De vorige eigenaar had haar rijdend weggezet.
Nadat ik de auto lopend had gemaakt, liep ze wat bokkig (schommelende motor), maar nou niet zo slecht dat ik echt onraad vermoedde. Wel ging ik nog het celeron tandwiel vervangen en de slingerplaten schoonmaken. Daarvoor moest de krukas eruit en daarbij kwam ik er achter dat de zuigerpen muurvast zat in de drijfstang. Ik kreeg hem zelfs niet los met een zuigerpen pers. Heet stoken gaf evenmin resultaat.

Gevolgen
Dit defect had grote gevolgen kunnen hebben, gelukkig onderkende ik het probleem tijdig en dat bespaarde mij de kosten voor een nieuwe krukas etc.

Remedie
De snelste en makkelijkste oplossing was: de krukas en de zuigers vervangen. Maar dat kost serieus geld en de krukas en de compressie waren nog prima.
Daarom hebben we toen een andere weg gekozen en heel geduldig en zorgvuldig, met een Dremel en een slijpsteentje, de zuigerpen links en rechts, van binnen uit bijna helemaal weggeslepen en vervolgens de zuigerpen aan beide zijden, tussen de drijfstang en de zuiger geheel doorgeslepen. Toen konden we de zuiger eraf nemen en het restant van de pen uit de drijfstang persen.
Na afloop van deze operatie bleek het drijfstang oog (nog) niet te zijn uitgelopen en ook de zuiger was nog onbeschadigd.
We hebben de motor vervolgens weer opgebouwd met nieuwe zuigerveren en ik heb nog heel veel plezier van de Panpan gehad!

Oorzaak
De oorzaak zal een combinatie van vervuiling, corrosie en oxidatie van de olie zijn geweest. De lering is dat een auto die jaren heeft stilgestaan, ook als hij rijdend is weggezet, volledig nagezien moet worden!

Joep & Gouke

——————————————————————————————————————————————————————————–

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Panhard Automobielclub Nederland