Nieuwsoverzicht

Menu website aangepast

Gisteren was het nieuws van de dag het ongeval met de Z1 in Hoogwoud, waarbij de chauffeur, een clublid, gelukkig slechts licht gewond raakte. Vandaag zijn de volgende zaken aan de orde:

  1. Het hoofdmenu van de site kent de rubrieken ‘Onze auto’s’ en ‘Techniek’. Na een aantal jaren organische groei, bleken deze rubrieken elkaar te overlappen en daardoor onduidelijkheid te veroorzaken. Daarom is de inhoud van deze rubrieken opnieuw verdeeld en voortaan vindt u onder.
      • Onze auto’s: op type auto / onderwerp gerangschikt, alle informatie die specifiek bij dat type hoort en
      • Techniek: algemene technische informatie die niet gebonden is aan één type Panhard.
  2. Het Franse hoofdmenu is sinds er een vertaalknop op iedere bladzijde van de site staat, overbodig geworden en wordt niet meer bijgehouden, in de komende maanden wordt het uitgefaseerd.
  3. Het hoofdstuk ‘Militair’  is vernieuwd en uitgebreid.
  4. In de nieuwe rubriek ‘Buitenbeentjes’ (onder Onze auto’s) is een Catalogus ‘Houtbewerkingsmachines’ uit 1894 van P&L geplaatst, mooie plaatjes!
  5. In de rubriek ‘Restauratie’ is te lezen en te zien hoe je een oude Panhard condensator van een nieuw binnenwerk kunt voorzien.

Ongeval met Panhard Z1

Gistermiddag,15 november is ons clublid Jan Moolenschot uit Weere op een onfortuinlijke manier met zijn Z1 van de weg geraakt en in een sloot beland. Gelukkig was de sloot niet zo diep en vloog de deur vanzelf open, daardoor wist Jan zich, met behulp van omstanders zelf te redden. Wel werd hij nog met de ambulance naar het ziekenhuis in Hoorn gebracht, daar werden naast een gebroken pols, veel kneuzingen geconstateerd en na onderzoek mocht Jan naar huis. Ik heb hem vanochtend namens de club beterschap gewenst. Of het met de Z1 nog goed komt valt te betwijfelen.

Een ‘doe het zelf’ uitlaat

Er wordt nogal eens geklaagd over de standaard Panhard uitlaten. Té duur en té snel doorgeroest zijn de klachten. Inox is nog veel duurder en soms ook lawaaiïger. In België koos Marc Verhaegen voor een ‘doe het zelf’ oplossing die slechts € 75,- kost! Hij stuurde ons zijn geïllustreerde recept en dat staat nu op die nieuwste pagina. Je komt daar via de menu’s Techniek >> Diversen & Restauratie >> Een doe het zelf uitlaat.  Wilt u sneller, deze link brengt u er direct.

Panhard op oldtimerbeurs in Leek!

Sorry voor dit eigenlijk te late bericht, maar op de oldtimerbeurs in Leek (8-9 en 10 okt.) is ook Panhard vertegenwoordigd. Hieronder een viertal foto’s die Frank van Nieuwkerk ons daarvan zond.

Vraag & Aanbod

Een heel mooie PL17 met veel extra’s voor een nette prijs? Een heel betaalbare vooroorlogse Panhard X72 ? Ga naar onze rubriek Vraag & Aanbod. En als je Panhard spullen hebt liggen die je toch niet gebruikt, geef dat (met foto’s) door aan de webmaster, hij maakt er dan een mooie gratis advertentie van.

De Sans Soupapes diesel uit 1932 loopt weer

Afgelopen februari berichtte ik over de SansSoupapes diesel die Panhard  al vóór WO II produceerde en publiceerde daarbij een foto overzicht (deze link brengt u er direct.) Inmiddels is die motor door onze geniale Panhard tovenaar Peter Breed onder handen genomen en hij lóópt! Het is allemaal gefilmd en u vind het in de rubriek Techniek>>motortechniek. Wilt u sneller, klik dan op deze link.

Panhard in ‘Autoweek Classics’ en nieuwe bijdragen op de site

  1. Co Berends (en niet Co Giezen zoals hier eerder stond) heeft met zijn groene PL17 de ‘Autoweek Classics’ gehaald. Ben je benieuwd? Hij ligt nu in de winkel!
  2. Panhardisten zijn meestal best trots op hun motor met de torsiestaaf i.p.v. de traditionele klepveren. Maar is die oplossing wel zo geniaal? Is het niet alleen curieus? Onze oud voorzitter Joannes Collette vroeg zich dat al in 1982 af en publiceerde daar een interessant artikel over in de Koerier nr. 63. Hier nogmaals dat artikel, dat nog nooit weersproken is.
  3. Een tweede artikel uit wat je al vergangen tijden kunt noemen (1991)  is van Thei Bruls en gaat Panhardmotoren met vier bougies. Nu er steeds meer motoren van een dubbele ontsteking worden voorzien, is dit een actueel verhaal.
  4. Het verhaal van Thei Bruls zette mij aan het denken en vervolgens aan het rekenen. Hij blijkt heel eenvoudig om de benodigde voorontsteking voor een motor uit te rekenen en dan blijkt dat motoren met dubbele ontsteking hele andere eisen stellen aan de voorontsteking dan onze ‘gewone’ motoren.
  5. Als laatste is er onder het hoofdstuk Motortechniek een tabel toegevoegd met gegevens zoals de kleptiming van alle naoorlogse Panhards.

 

Vraag & Aanbod

Nieuwe items in deze rubriek, variërend van een 24CT tot een ‘Slagersmes’!

 

Panhard Automobielclub Nederland

Nieuw: De Junior, Amerikaanse inspiratie & Agenda bijgewerkt

Eric de Jonge kwam een mooi artikel over de Junior tegen en vertaalde dat voor ons in het Nederlands. Volg het menu: Publicaties per type >> Junior, en lees dat interessante artikel. Ook de agenda is bijgewerkt. Kijk daar voor de  Algemene Ledenvergadering van Februari j.l. die wegens de Coronaproblemen nu op 12 september a.s. gehouden wordt.
Maar let ook op de aankondiging van een viering van 130 jaar Panhard op 17, 18 en 19 september in Bretagne.

Panhard Automobielclub Nederland

Panhard Automobielclub Nederland